”You know you’re a swimmer when you’re simply awesome”
- Márti Nagy 13.1.2015, Facebookin Arena Instinct-sivulla, käyty 22.1.2015.

” Channeling your adrenaline and using it to beat out your opponent gives you a great feeling - a sense of accomplishment and pride in yourself.”
(poimittu joltain Facebookin uintisivulta, ei hajuakaan tarkasta viitteestä).

Tänään pohdin vammaisuinnin haasteita sekä esittelen hyvän palautumiskeinon. Aluksi lainaus Facebookissa pitämästäni uintipäiväkirjasta: "Lasinsiruun astuminen 1.1. esti uinnit liki täysin pariks viikoks. Kantapäässä on kahen leikkelyn jäljiltä yhä iso lovi, mut pystysuorassa, joten se ainoastaan sattuu vähän, ei aukeamisvaaraa. Pikkujuttu mut sotki uintiaikataulun. Sen jälkeen aikataulu on kurottu kiinni. Tällä vkolla kävin liki joka päivä; tänään 23.1. en, mut ylihuomenna taas. Uinnin hyöty tuntuis kasvavan eksponentiaalisesti, jos ui treenin joka päivä. Sunnuntaina Märskyyn heti kun ovet aukeaa, niin saa radan. Kaikkea sitä oppii, kun vanhaks elää."

Vammaisuinnin haasteet

Takanani on elinikäisen kuntouimaripohjan lisäksi noin vuosi systemaattisempaa harjoittelua. 2014 Simmiksen kurssien vaparikursseja kertyi kolme ja vetäjä teki kolme treeniohjelmaa, joita uin pääosin Märskyssä: aerobinen ja anaerobinen vapari ja rinuri. Viime aikoina allas on ollut myös konferenssihotellien valinnan lähtökohta ja konferenssi- ja lomamatkoista on tullut jonkinlaista puoliakateemista uintiturismia: Singapore, Bali, Madrid... kotini on pullollaan hotelleista pöllittyä kamaa, joista tarpeellisin lienee Madridista käännetty suihkumyssy.

Kotialtaani on kuitenkin Märsky. Altaaseen päästyäni vammaisuusasteeni vähenee ehkä puoleen ja lämmittelyn jälkeen uinti menee flow-tilassa. Alun perin psykologian piiristä 1990-luvulla levinnyt käsite viittaa täydelliseen keskittymiseen asiaan, jota juuri tekee. Pikainen selkokielinen määritelmä löytyy Wikipediastakin (käyty 23.1.2015). Sanan etymologia juontaa juurensa veden virtaukseen ja siksi käsite saa uinnissa kiintoisan kaksoismerkityksen. Meillä vammaisuimareilla flow-tila näyttää tältä (käyty 23.1.2015).

Märskyssä haasteena on pukkarissa ajoittain oleva sairas ryysis. Onneksi pukkaria aiotaan laajentaa, sillä suunnitteluvaiheessa tuli varmaankin pilkkuvirhe neliömäärässä. Mutta allastila on loistava: on kilpauimarien haiallas (kuvan vasemmanpuoleiset mustalla reunustetut kaksfemmat), delfiiniallas (oikeanpuoleiset), viiskymppiset ja muita. HUOMIO! Käyttäjien on syytä varoa delfiinialtaan väkivaltaista rataköyttä (kuvassa punaisella)!

Märsky. Kuvan pohja on kuvakaappaus osoitteesta http://www.urheiluhallit.fi/makelanrinne/makelanrinne-news/makelanrinteen-uimaradat.html (käyty 11.1.2015).

Palautumisvinkki: trol-tekniikka

Somessa trollaaminen on loistava palautumiskeino, jota suosittelen kaikille uinnin harrastajille. Yleensä treenin jälkeen menenkin suoraan kotiin venyttelemään, syömään ja trollaamaan. Suomi24:n uskis- ja koirapalstojen lisäksi hyviä foorumeita ovat esimerkiksi vauva.fi ja heppatalli.com. Englanniksi trollaus käy kätevästi esimerkiksi Facebookin ryhmissä. Trollaajilla on oma älykköjärjestökin, Trol ry (käyty 26.1.2015).

Alla vielä yksi esimerkki trollaus-palautumistekniikasta. Kirjoitustani jeesusteltiin aika paljon sosiaalisessa mediassa ja Metron printtiversiokin täytti sillä tyhjää tilaa :)