Tammikuussa 2014 aloittamani matka yliopistomaailmaan kyllästyneestä väitöstutkijasta vesieläimeksi lähenee ensimmäistä etappiaan, lyhyen radan VSM-kisoja marraskuussa 2015. Tavoitteena osallistuminen kahdelle sprinttimatkalle: 50 m vapari ja 50 m rinuli. Uintimäärä on ollut syksyn ajan 3-4 kertaa viikossa, eri settejä vaihdellen.

Lisäksi joka kerralla olen säätänyt vesijuoksusta ne osat, joiden tekoon altaassa on ollut tilaa. Vesijuoksu antaa mahdollisuuden tehdä matalasykkeisempää hommaa hetken kesken setin, joskin saa siitä korkeasykkeistäkin.

Vesijuoksulla on sekä kuntoutusfunktio että funktioita uinnin kannalta. Muutama harjoite on sama kuin uimareillakin; esimerkiksi pystypotkut. Eripituisilla räpylöillä, eri nopeuksilla ja eripituisilla liikeradoilla pystypotkut auttavat sopeuttamaan potkujani vammaani, eli keskittymään etenkin halvaantuneen jalkani liikuttamiseen ja lantionkiertoon, jolla voi kompensoida halvausta (ks. alla). Näillä on myös potentiaalinen siirtovaikutus kävelemiseen.

Uintisettien ja allastreenin lisäksi olen tehnyt kuivatreeniä kuivalla maalla käydessäni. Lisäksi hieroja rusikoi noin kerran kuussa, valistaen samalla siitä, mitä kroppa sanoo; missä lihaksissa on jännitystiloja ja mikä niitä voisi selittää. Hieroja fanittaa ja yleensä soittaa Radio Helsingin Paskalistaa.

Olkapään paraneminen ja muiden vammojen kompensointikeinoja

Maaliskuussa kaatuessani repäisemäni olkapään SSP-jänne ei ole vieläkään täysin parantunut, mutta se ei enää haittaa normaaliuinnissa. Kivuttomuus mahdollisti maaliskuusta asti tekemieni potkusettien vaihtamisen all around -setteihin, joissa on potkujen lisäksi rinulia ja vaparia. Potkutekniikan kehittymisen kannalta olkapäävaurio oli onnenpotku, sillä sain keskittyä kuukausia kehittämään jalkatyötä.

Syksyllä settejä alettiin videoida kerran viikossa. Alussa oli shokki nähdä itse tekniikkavirheensä. Shokin jälkeen oli motivoivaa lähteä pohtimaan rationaalisesti ratkaisukeinoja: miksi en noudata saamiani ohjeita? Selittääkö yleistys ”vammaisuus” kaiken, vai kannattaisiko eritellä täsmällisiä syytekijöitä? Mietitään nyt tarkkaan.

Ongelmat ovat osin päänsisäisiä. Jalkojeni toispuolisuudelle en voi paljoakaan, mutta kun eristetään mahdollisia syy-vaikutussuhteita, huomaan, että joiltain osin voin kompensoida jalkojen toispuolisuutta muulla kropalla. Alla pari esimerkkiä.

  1. Vammojeni yksi seuraus on pieni mittarivirhe; asennot eivät ole aina ihan sellaisia, kuin miltä itsestä tuntuu. Esimerkiksi video vaparistani näyttää, että kun molemmat kyynärpäät tuntuisivat olevan yhtä korkealla, eivät ne todellisuudessa ole.
  2. Edellämainittu lantionkierto. Kyynärpäätaktiikan lisäksi voin vaparissa kompensoida jalan reippaalla lantionkierrolla, joka sekä helpottaa kyynärpäiden nostoa, että parantaa potkuvoimaa. Tarvitsen myös lisää räjähtävyyttä kaikkeen, koska normaalilta tuntuvan uinnin tempo on todellisuudessa hidas.

Treenit jatkuvat tunnin päästä.