Tänä huhtikuisen päivän iltana tätä kirjoittaessani sää on ankea. Vettä (ja räntää!) on satanut aamusta asti lähes tauotta, aurinko on pysytellyt pilvien takana eivätkä kevätkengät tai -takki riittäneetkään suojaamaan äkilliseltä koleudelta. Tästä huolimatta pysyn mielipiteessäni: kevät on parasta aikaa aktiiviuimarille.

Kauniit, aurinkoiset kevätpäivät aktivoivat ihmisiä. Lenkkipolut täyttyvät juoksijoista, futiskentillä näkee urheiluseurojen lisäksi kaveriporukoita potkimassa palloa keskenään, pyöräteille muodostuu ruuhkaa. Mutta kuinka käy uimahallien? Aivan oikein: väki vähenee, mutta uintiin rakastuneen mielestä pidot vain paranevat. Muutamat lämpimät päivät jo nyt osoittaneet, että useimmat ihmiset viettävät kauniita päiviä jossain muualla kuin neljän seinän sisällä. Samaan aikaan yksinäinen uimahalliuimari hymyilee puolityhjässä uimahallissa: muistissa on vielä syksyn ja talven ruuhkaisimmat treenikerrat, jolloin omaa uintivuoroa joutui toisinaan odottelemaan altaan päädyssä. Tänä vuonna tietysti Mäkelänrinteen remontti tuo normaalia enemmän uimareita muihin halleihin, mutta juuri auenneet maauimalat helpottavat tilannetta!

Mikään ei tietenkään estä aktiivisimpaakin uimaria ottamasta iloa irti auringosta ja lämmöstä, vaikkei luonnonvesiin vielä uskaltaisikaan lähteä polskimaan. Uintitreenin ja muun reippailun yhdistäminen toimii keväisin nimittäin loistavasti. Mikä voisikaan olla yhtä virkistävää kuin ensin pyöräillä kauniissa kevätsäässä uimahallille, käydä tämän jälkeen tekemässä hyvä treeni altaassa ja lopuksi vielä polkea pois hallista rennosti ja jälleen raikkaasta ulkoilmasta nauttien? Lenkkeilyn ja uimisen yhdistäminen toimii varmasti aivan yhtä mainiosti!

Entäpä sitten kesä? Kauniit kesäpäivät houkuttelevat ihmisiä kyllä uimaan, mutta uimahallien sijasta polskintapaikkana on useimmiten meri, järvi tai maauimala. Uimahalliuimari nauttisi mielellään hallien rauhasta kesälläkin, mutta käytännön syistä tämä ei ole mahdollista: suurin osa uimahalleista nimittäin sulkee ovensa jossain vaiheessa kesää pidemmäksikin aikaa. Lopuksi siis vinkki kaikille uintiin hurahtaneille: keväisin kannattaa käydä niin paljon uimahallissa kuin mahdollista – erityisesti lämpömittarin näyttäessä huippulukemia.

Katso Urheiluhallien kesähinnat ja -paikat.