Kuka minä olen?

Ja kuka minä haluan olla? Kas siinäpä kaksi kysymystä, joita on viime aikoina tullut pohdittua useasti.

Olen aina liikkunut paljon ja eri lajeja on kokeiltu laidasta laitaan. Pysyvässä suosiossa on säilynyt säännöllisen epäsäännöllinen ryhmäliikuntatunneilla käynti ja uudempi tuttavuus on jokunen vuosi takaperin aloitettu juoksuharrastus. Puraisipa pari vuotta sitten myös pieni triathlon-kärpänenkin.

Syksyllä 2013 taistelin itseni maaliviivan yli elämäni ensimmäisessä puolimaratonissa. Sitten urheilemisessa tulikin pitkä tauko, sillä puolimaratonista seuranneet jalkakivut yhdistettynä raskauteen eivät varsinaisesti innostaneet harrastamaan mitään liikuntaa. Paino nousi nousemistaan ja olo omassa vartalossa muuttui hetki hetkeltä tukalammaksi.

No, kuka minä sitten haluan olla? Kilot, joita raskauden aikana kertyi noin kaksikymmentä, karistin kurinalaisten elämäntapojen ja liikunnan yhdistelmällä viidessä kuukaudessa. Raskauden jäljiltä kropassa on kuitenkin aiempaa enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta. Ja tähän on tultava muutos.

Olen pitkän ja perusteellisen harkinnan jälkeen asettanut itselleni konkreettisia tavoitteita, jotka aion myös ennemmin tai myöhemmin saavuttaa. Mieluummin ennemmin, ja tarkemmin sanottuna kesään 2015 mennessä. Tavoitteeni kuuluvat näin:

1. Hyvä juoksukunto. Sellainen, jolla vetäisee pitkänkin lenkin ilman, että sydän ja keuhkot yrittävät suun kautta ulos.

2. Vapaauinnin parempi hallitseminen. Eli enemmän kuin 50 metriä kerralla, uimahallissa tai avovedessä.

3. Ylävartalon lihaskunnon parantaminen. Etenkään hyvät käsilihakset eivät olisi pahitteeksi.

Entäpä miten sitten mitataan, onko tavoitteet saavutettu? Juoksukuntoa testataan ensi kesänä jossakin toistaiseksi määrittelemättömässä juoksutapahtumassa 21,0975 kilometrin matkalla. Vapaauinnin osalta vakavassa harkinnassa on triathlonin sprinttimatkalle osallistuminen tulevana kesänä. Käsilihasten kohdalla riittää ainakin alkuun yksinkertainen, mutta varsin luotettava testi: hihattomassa paidassa vilkuttaminen.

Tästä se lähtee. Haluan elää niin, että omassa kropassa olisi hyvä olla. Haluan, että voin ihan jokaisena päivänä tuntea itseni vahvaksi, vetreäksi ja virkeäksi.

"Tästä se lähtee!”