Uintitekniikkani kohentaminen on alkanut Mäkelänrinteessä Sebastian Dannbergin armottoman tiukassa, mutta samalla lempeässä ohjauksessa. Takana on vasta yksi kerta, mutta jotain taikuuksia Sebastian taisi tehdä, sillä yhden ainoan tunnin aikana tapahtui huikean paljon!

Tunti alkoi videokuvauksella, jossa sain välittömästi palautetta tekniikkani ongelmakohdista. Hämmentävää, kuinka sokeaksi sitä itse tulee virheilleen ja niiden tiedostaminen ilman ulkopuolista ohjausta on lähes mahdotonta.

Lähtökohtaisesti hyvää uinnissani oli vartalon rullaus (riittävä kierto puolelta toiselle), potkut (jalat ovat aktiivisesti liikkeessä eivätkä laahaa liian syvällä) sekä käsivedot (alkaa ja loppuu oikeassa paikassa). Myös volttikäännöksestä tuli hyvää palautetta, sitä on nimittäin tullut harjoiteltua työpaikkani lyhyessä altaassa!

Video BEFORE

Mutta sitten ne kehittämisen kohteet… Niitä tulikin sitten useampi:

  • Ajoitus (melkein tahdistettu, jatkuva liike). Pyri olemaan yli liu’uttamatta tai tahdistamatta, jotta liike pysyy jatkuvana.
  • Vedon pituus. Ojenna kädet mahdollisimman suoraksi ->Sweet spot (liu’utus-syvyys): Liu’uta kättä noin 10 – 20 cm vedenpinnan alapuolella ennen vedon alkua.
  • Pään asento. Pidä pää mahdollisimman virtaviivaisessa asennossa suhteessa veden pintaan.
  • Vartalonkierto. Pyri kiertämään vartaloa yhtä paljon molemmille puolille: vaikuttaa pään asennon virtaviivaisuuteen, palautuksiin ja vedon pituuteen.
  • Horisontaalinen linjaus. Pyri ojentamaan kädet suoraan eteenpäin, jotta vartalo pysyisi mahdollisimman virtaviivaisena. Mikäli kädet menevät pään yläpuolella ristiin, aiheuttaa se käärmemäistä luikertelua etenkin pullarilla uidessa.
  • Ranteen kulma ja pito. Pidä sormet hieman alempana kuin ranne, jotta jarru ei ole päällä. Muista pitää peukalo rentona. Ranteessa tulisi olla hyvä pito (sormet rentona) koko vedon ajan.
  • Lopputyöntö. Pidä huoli, että tunnet nykäyksen joka kerta. Säätele vauhtia työntämällä ”kahvasta” kovempaa.

Lähdimme korjaamaan virheitä yksi kerrallaan. Ongelmana oli, kuten arvata saattaa, seuraavaan ongelmaan siirtyessä edellisen jo opitun kohdan unohtuminen. Kun keskityin tahdistamiseen, horisontaalinen linjaus unohtui ja toisinpäin. Sebastian kuvasi jokaisen uintini altaan päästä päähän ja joka kerran jälkeen analysoimme videon. Täytyy myöntää, että menetelmä toimii kyllä ainakin omalla kohdallani todella hyvin. Videoita katsomalla pystyy oikeasti havaitsemaan virheensä ja sitä kautta niiden korjaaminen onnistuu huomattavasti helpommin.

Video AFTER

Videot ennen ja jälkeen puhuvat puolestaan, yhden tunnin aikana tapahtunut muutos tekniikassani on valtava! Edelleen opittavaa on paljon ja innolla odotan seuraavaa ohjauskertaamme.

Sain kotiläksykseni neljä harjoitusohjelmaa, joissa keskitytään uinnin eri osa-alueisiin: tekniikkaan, matkaan, vauhtiin ja tekniikkaan+nopeuteen. Itselleni tavoitteeksi asetin lisätä uintikäyntien määrää nykyisestä kahdesta kolmeen tai neljään hieman lyhyempään kertaan.