Eilisen ryhmäliikuntatunnin rääkki tuntui vielä tänään kropassa siinä määrin, että uiminen tuntui parhaalta vaihtoehdolta liikkumisen suhteen. Okei olkoonkin, että aamuun mahtui yhdet höntsäsählyt työpaikalla. Eikä yhtään aikaisemmin kuin klo 7.00! Käyn lähes poikkeuksetta perjantaisin työpäivän päätteeksi uimassa. Tiedän olevani etuoikeutettu siinä mielessä, että työpaikaltani löytyy 20 metrin mittainen allas, jossa saan yleensä kaiken lisäksi uida ypöyksin. Tämän vuoksi täydet uimahallit eivät useinkaan houkuttele. Varsinkin, kun itse pääsen yleensä uimaan juuri niinä aikoina, kuin kaikki muutkin, eli neljän jälkeen iltapäivisin. Poikkeuksena Mäkelänrinteen halli, jossa käyn epäsäännöllisen säännöllisesti. (50 m rata, ahh! Luksusta!)

Tänään uin kevyesti rintaa ja vaparia vuorotellen. En laskenut matkaa, mutta ajallisesti noin 45 min. Kuten jo aiemmin mainitsin, koen edelleen olevani uinnin osalta aika heikoilla. Elämäni ensimmäisistä varsinaisista uimatreeneistä on nyt kulunut noin puoli vuotta. Tällöin sain työkaveriltani ohjeistuksen alkeisiin sekä rintauinnin että vaparin osalta. Tämän jälkeen treenasin omatoimisesti kesän ajan syksyyn saakka, jolloin osallistuin aikuisten uintitekniikka 2 -kurssille. Olisi pitänyt varmaan videoida tekniikkaa ennen ja jälkeen kurssin, niin suuri kehitys tuona aikana tapahtui. Alussa rintauinti tuntui itselleni helpommalta, kunnes tajusin, että potkut eivät menneetkään yhtään niin kuin niiden pitäisi! Vapari alkoi pienen kankeuden jälkeen sujua kohtuullisen hyvin. Vaikka siinäkin minulla oli ongelmia jalkojen kanssa, potkin aivan liian lujaa ja käytin suurimman osan energioistani siihen. Jalkojen rauhoituttua myös hengästyminen väheni, hieman.

Tällä hetkellä suurin haasteeni vaparissa on siis hengitysrytmin löytyminen. Tai kyseessä ei varsinaisesti ole hengitysrytmi vaan hengästyminen. Pystyn uimaan noin 100-200 metriä puhtaalla tekniikalla, kunnes hengästymisen vuoksi joudun alkaa hengittämään useammin ja pakka hajoaa. Tähän toivon todella saavani apuja vuodenvaihteen jälkeen alkavalta vapaauinnin jatkokurssilta.

Käytän paljon uintitreeneissä pullaria sekä lautaa. Näillä pystyn kohdistamaan harjoituksen joko käsivetoihin tai potkuihin ja samalla kehittämään vartalonhallintaa. Tässä olen muuten huomannut valtavan muutoksen lähtötilanteeseen verrattuna. Vaparissa tuntui mahdottomuudelta hallita kroppaa käsivetojen aikana, nyt asiaa ei enää edes huomaa. Missähän vaiheessa sama kehitys tapahtuu hengityksen suhteen!?

Ehkäpä viikonlopun aikana välttelenkin työpaikkaani ja lähden Märskyyn pitkälle radalle hengästymään!