Jossain vaiheessa eteen tulee väistämättä hetki, jolloin motivaatio liikkumiseen on kadoksissa. On kylmä, on harmaata ja on ankeaa, eikä mikään oikein nappaa, paitsi ehkä kotona neljän seinän sisässä mököttäminen. Ehkä olokin on jotenkin vetämätön ja voimaton, tekeeköhän flunssa tuloaan? Eikö tuloksiakaan näy, vaikka kunto olisikin parantunut, joten miksi edes vaivautua salille rehkimään?

Kun urheilemaan lähteminen ei huvita eikä kukaan ole potkimassa persuuksille, on helppo jättää suunniteltu liikuntakerta väliin. Yksi väliin jäänyt treeni muuttuu kahdeksi, tauko liikunnasta venyy venymistään. Samalla, kuten kaikki vähänkin lusmuiluun taipuvaiset kohtalotoverini tietävät, ahterin raahaaminen kuntosalille, jumppaan tai lenkkipolulle muuttuu yhä vaikeammaksi.

Miten siis päästä innottomien aikojen yli ja takaisin kiinni treeniputkeen? Mistä löytää uutta motivaatiota? Tässä viisi omakohtaisesti hyväksi havaittua ja säännöllisessä käytössä olevaa vinkkiä:

1. Osta itsellesi uutta motivaatiota

Hanki itsellesi kauan haaveilemasi juoksukengät, kaupan hienoimmat jumppatrikoot tai vaikka vain kiva treenitoppi alelaarista. Jos garderoobin uusiminen ei auta tai tunnu riittävän miehekkäältä motivaattorilta, ajaa saman asian vaikkapa jonkin uuden teknisen vempaimen hankkiminen. Jos taas materian hankkiminen sotii omia eettisiä arvoja vastaan tai pankkitilin saldo ei jatkuvasti anna myöten ylimääräisille ostoksille, kannatta uusien urheiluvaatteiden ja -välineiden hankkiminen ajoittaa juuri näihin hetkiin, jolloin kaikki ylimääräinen vetoapu on tarpeen. Nimittäin silloin, kun intoa riittää ja motivaatio on huipussaan, sitä treenaa täysin tyytyväisenä vaikka virttyneessä mainospaidassa ja vanhoissa kalsareissa.

2. Mene vaikka väkisin, tee edes jotain

Keksitkö hyviä tekosyitä, jotta voisit jättää treenin väliin? Minä keksin, ja monesti jopa vielä siinä vaiheessa, kun olen jo matkalla urheilemaan. Salilla on kuitenkin täyttä, tulee liian kova kiire ja ostoksillakin pitäisi käydä. Tuttua? Lopeta tekosyiden keksiminen ja epämiellyttävien asioiden ajatteleminen etukäteen. Mene vaikka väkisin ja tee edes jotain. Sen sijaan, että jättäisit suunnitellun treenin kokonaan väliin, päätä tehdä vaikka vain itsellesi kaikkein mieluisin osuus ja istu loppuaika saunassa rentoutumassa. Onnittele itseäsi siitä, että sait sentään jotain aikaiseksi, vaikka ei olisi huvittanutkaan.

3. Mene tänään, mutta jätä huomenna väliin

Onko tapanasi on luistaa treeneistä ajattelemalla, että tänään jätän treenit väliin, mutta huomenna ihan varmasti menen? Ja sitten käykin niin, että saman tekosyyn varjolla myös huomisen treenit jäävät väliin? Käännä ajatusmalli päälaelleen ja päätä, että menet tänään, mutta jätät seuraavan päivän treenin väliin, jos edelleen koet olevasi ylimääräisen lepopäivän tarpeessa. Monesti seuraavana päivänä lähteminen on jo paljon helpompaa, etenkin kun väliin jäävien treenien kierre ei ole päässyt syntymään. Toista samaa ajatusta seuraavallakin kerralla, kun treenaaminen ei houkuta.

4. Kokeile uutta, osallistu itseäsi haastavaan yleisötapahtumaan

Oletko helposti leipiintyvää sorttia ja kaipaat säännöllisin väliajoin uusia virikkeitä? Kokeile uutta lajia ja unohda normitreenisi hetkeksi. Uudista rohkeasti tylsäksi käynyttä saliohjelmaa ja innostu uusista haasteista. Oma suosikkini motivaation lisäämiseksi on ilmoittautua mukaan johonkin sellaiseen tapahtumaan, jota varten on yksinkertaisesti pakko treenata. Mitä lähempänä tapahtuman ajankohta on, sitä varmemmin motivaatio treenaamiseen kasvaa.

5. Opettele kuuntelemaan ja arvostamaan kehosi toiveita

Jos ihan rehellisesti tunnet tarvitsevasi lepoa, lepää tai ainakin kevennä treeniä. On pienempi paha jättää väliin treenikerta tai kaksi, kuin vääntää väkisin verenmaku suussa totaaliuupumuksen partaalla. Älä motivoi itseäsi itseinhon avulla peilikuvaasi jatkuvasti syynäten ja arvostellen. Sen sijaan, että murehtisit lihasmassasi vähyyttä tai läskiesi paljoutta, ammenna uutta motivaatiota jo saavuttamistasi tuloksista, olivatpa ne miten pieniä tahansa. Kerää uutta voimaa ulkoillen ja maisemista nauttien.

Useamman viikon kestäneen flunssan jäljiltä oma motivaationi on ollut lähes nollassa, joten jotain oli keksittävä ja pian, jotta kunto ei ehtisi romahtaa aivan täysin. Noudatin kerrankin omia neuvojani ja ilmoittauduin mukaan Peurungalla 14.3. järjestettävään ExtremeRun-tapahtumaan. Nyt ei tarvitse kahdesti miettiä pitäisikö lähteä treenaamaan vai ei, kun vain parin viikon kuluttua pitää pystyä selviytymään hengissä 9 kilometrin mittaisesta esteradasta.

Löytyykö lukijoista muita extremejuoksijoita, ensikertalaisia tai konkareita?