Olen treenannut uintia aika tarkalleen vuoden. Vuosi sitten näihin aikoihin opettelin alkeita ja sinnikkäästi suuntasin hallille säällä kuin säällä useita kertoja viikossa. Uskon, että nimenomaan tämä käyntikertojen määrä vei kehitystä niin nopeasti eteenpäin. Uinnissa tapahtunut kehitys vuoden aikana on ollut valtava ja nyt tekniikan osalta kyse on pienistä yksityiskohdista, jotka toisivat lisää vauhtia.

Kävin jälleen Sebastianin opissa. Tavoitteeksi asetettiin voima ja nopeus. Sinänsä peruskestävyys uinnin osalta on jo hallussa, mutta en vain saa kaikkea yläkropan voimaa kohdistettua vielä oikein. Hyvällä tekniikalla voimantuotto perustuu oikeisiin, isoihin yläkropan lihaksiin ja tällöin saadaan rutkasti lisää vauhtia.

Yksi suurimmista ongelmistani näköjään edelleen, harjoittelusta huolimatta, on käsien liu´utus-syvyys. Jos liu´un aikana käsi jää liian lähelle pintaa, se osoittaa useimmiten yläviistoon ja hidastaa näin koko ajan vauhtia kun tilanteen pitäisi olla päinvastoin. Toinen ongelmakohtani, vaikkakin pienempi sellainen, on käsien tahdistus. Olen hieman pyristellyt siitä eroon, mutta uskon liu´utus-syvyyden korjaamisen parantavan tätä automaattisesti. Potkujen suhteen sain ohjeen jatkaa samaan malliin kuin tähänkin asti. Olin salaa mielessäni toivonut, että saisin jatkossa käyttää niitä enemmän, koska oma lihasvoimani painottuu ehdottomasti enemmän jalkoihin. Mutta ei, yläkropan vahvistamiseen keskitytään edelleen ja jalat jatkakoon omaa rauhallista tahtiaan.

Sebastian ohjeisti jatkossa käyttämään enemmän lättäreitä ja pullaria. Sain henkilökohtaisen uintiohjelman, jota aion kyllä nyt noudattaa pilkuntarkasti. Ohjelmassa on 6 erilaista harjoitusta keskittyen voimaan ja nopeuteen. Vauhdit vaihtelevat I-IV, jossa I-vauhti on hitaampaa kuin matkavauhti ja IV-vauhti kovaa. Tähän saakka voisin sanoa nopeuteni olleen kahdella tasolla, joko hitaasti tai todella kovaa, välivauhdit ovat uupuneet täysin!

Mutta ihanaa, on se uinti vaan ihanaa! Motivaatio säilyy yllä, kun käy aika ajoin kuulemassa Sebastianin lempeät neuvot, pilkuntarkat ohjeet sekä realistiset tavoitteet. Niin kuin Sebastian jälkeenpäin viestitti: nyt vaan kovaa ja laadukasta treeniä, niin hyvä tulee!