Laiskanpulskeana harrastelijana olen kaukana todellisista urheilijoista. Vaikka lomailua ja matkustamista ei rytmitä, jaksota tai määrää treeni- ja kilpailukalenteri, yhä useammin matkoja ja lomia suunnitellessa tulee tutkittua hyvien ruoka- ja viinikokemuksien lisäksi mahdollisuudet uusiin liikunta- ja juoksukokemuksiin.

Ei liene mitenkään suuri yllätys, että sydämeni sykkii Helsingin lisäksi myös Euroopan metropoleille.

Berliini on ollut monestakin syystä suosikkini ja jossainpäin edessä siintää myös se hetki, että haluaisin olla mukana juoksemassa täyspitkän maratonin tuossa kaupungissa. Loistava maasto, ajoittuminen syksyyn ja järkevän hintaiset ryhmämatkat tapahtumaan tekevät Berliinin maratonista todella houkuttelevan matkakohteen.

Berliinin jälkeen Lontoo on tarjonnut lukumäärällisesti seuraavaksi eniten kiinnostavia juoksukokemuksia matkojen yhteydessä. Tämä siitäkin huolimatta, ettei Lontoo ole aina paras mahdollinen paikka juoksentelijalle.

Lontoon keskustan puistotilanne ei ole yhtä hyvä kuin Berliinissä ja monesti kaduilla on vähemmän tilaa juosta. Ruuhkaisuus tuntuu Lontoossa enemmän kuin Berliinissä, mutta siitä huolimatta paikallisia kuntoilijoita näkee positiivisen paljon juoksemassa.

Lontoossa oma suosikkini on tietysti Hyde Parkin alue, jonne on mukava sujahtaa juoksemaan niin arkena kuin viikonloppuisinkin. Hyvänä kakkosena tulee Thamesin rantaa pitkin juokseminen, vaikka kova alusta ja kivinen ympäristö ei aina niin paljon inspiroikaan.

Inspiraatiota juoksuille Lontoossa voi etsiä mm. tämän saitin ja kirjan - Runner's Guide to London - avulla. Odotan kirjan lukumahdollisuutta toiveikkaana, sillä Lontoo tulee varmasti jatkossakin olemaan matkakohteena erilaisten kurssien ja konferenssien takia.

Lontoota huomattavasti kiinnostavampi matka- ja juoksukohde onkin Barcelona, joka yhdistää kaupunki- ja rantalomakohteen parhaat puolet tarjoten samalla mahtavat mahdollisuudet juoksentelijoille toteuttaa itseään eri maastoissa.

Juoksuselfie:

Isot poikkileikkaavat kadut kuten Avinguda Diagonal tai Avinguda Parallel antavat mahdollisuuden juosta kaupungin läpi tasaisella pinnalla. Montjuïc tarjoaa nousua ja haastetta. Jos nousu ei kiinnosta, voi vuoren huipulle nousta hissillä ja harjoitella vain matkantekoa alamäkeen.

Keskustan ulkopuolella on Collserolan kansallispuisto, mistä löytyy enemmänkin korkeuseroa ja polkuja juostavaksi.

Ja aivan keskustan vieressä pääsee lenkkeilemään kauniissa puistomaisemassa Ciutadellan puistossa.

Niin ja onhan siellä se ranta.

Barcelonan merenranta sisältää hyvät mahdollisuudet juosta, rullailla tai pyöräillä hyvin päällystetyillä teillä - tai nauttia useista pehmeistä hiekkarannoista.

Barcelonetan ranta on se tunnetuin ja helpoiten saavutettavissa oleva ranta ihan keskustan turistialueiden lähellä.

Ja jos juokseminen tuntuu tylsältä, voi rannalla harrastaa muutakin.

Kuten rantalentistä...

... joogaa...

...tehdä lihaskuntoharjoituksia rannan fitness-pisteissä...

...tai heittää kengät pois ja nauttia meren läheisyydestä.

Berliini, Lontoo ja Barcelona ovat kaikki hyvin erilaisia kaupunkeja, mutta jokainen niistä on avautunut ja paljastanut itsestään uusia puolia, kun kaupunkiin on tutustunut juoksemalla.

Missä sinä olet käynyt ulkoiluttamassa tossujasi?