Valmiina testauksiin!

Nyt on kunto sitten taas virallisesti testattu! Perusteelliset mittaukset sisälsivät sekä iloisia että harmittavia yllätyksiä. Testit tehtiin UH Pasilassa sisältäen kehon koostumusmittauksen, kuntopyörä- ja lihaskuntotestin. Testitilanteessa olosuhteet olivat kerrankin otolliset: olin terve ja hyvin levännyt ja kotonakin oli kaikki mallillaan. Parinkymmenen vuoden takaa muistan, miten kivaa vähentyneitä senttejä oli laskea, silti mittanauha on jälleen jäänyt alkutilanteessa käyttämättä.

Kehonkoostumus on 8 kuukaudessa sisäisesti muuttunut enemmän kuin ulkoisesti. Rasva on vähentynyt melkein 5 % eli kyllä säännöllisestä salilla käynnistä näköjään on hyötyä, vaikkei se usein siltä tunnu. Lihasmassa on hiljalleen kasvanut 2,4 kg. Viskeraalinen eli sisäelinten ympärillä löllöttävä rasva oli pudonnut 2 yksiköllä. Tämä on sellainen asia, missä meillä naisilla on kerrankin hyvä asema miehiin nähden, nääs miehillä rasva kertyy helpommin haitallisesti juuri sisäelinten ympärille. Jos pakki roikkuu vyön päällä, niin asia kannattaa käydä testaamassa, hyvät herrat! Lisää faktatietoa aiheesta.

Lihaskuntotesti toi pari pientä pettymystä. Olin edellisellä viikolla tehnyt muutaman kotitestin, joiden tulokset olivat lupaavia. Kotona vatsoja (lattialla maaten) meni puolessa minuutissa 16 ylös asti, kun aiemmin olin saanut häthätää 18 kaiken kaikkiaan. Nyt vatsat testattiinkin steppilaudan päällä maaten. En saanut yhtään kunnollista nostoa aikaiseksi! Synti ja häpeä! Onneksi testaajallani Kikillä oli tähän pätevä perustelu: lattialla nosto suuntautuu helposti lonkankoukistajaan eikä vatsalihakseen. Todennäköisesti lonkankoukistajan lihakseni ovat siis tikissä ja vatsalihakset vasta harkitsevat työhön ryhtymistä. Reseptiksi tähän vaivaan on liikkeen asennon muuttaminen ja uusi testaus myöhemmin.

Myös punnerruksia olin hehkuttanut etukäteen turhaan. Painon vuoksi olen aina jumpissa tottunut tekemään kevennettyä versiota eli konttausasennossa, tai satunnaisesti naisten punnerrusasennossa polvet maassa. No, nyt kun Kiki komensi tekemään kunnolla lantio virtaviivaisesti alhaalla, niin johan lösähti läskit lattiaan. Ei meinannut sitten nousta millään koko massa, ei. Hikisesti sain tehtyä 6 toistoa. Tässä on taas parantamisen paikka.

Kevennetty asento eli lähes konttausasento on jäänyt mulla vakioksi. Takapuoli on liian ylhäällä.
Lantio alhaalla liike on heti raskaampi.

Selän ojennuksissa, kyykyssä ja käsipainojen toistotestillä pääsin keskiverto-hyvä -akselille. Näissä myös tuli vanha viisaus esiin: kun olisi etukäteen tiennyt erinomaiseen tarvittavan määrän, sen olisi varmasti pystynyt likistämään. Kädet lopetin, kun alkoi tuntua (=kyllästyttää), ja jäin 2 vaille hyvästä. Selässä yhden liikkeen tikistäminen olisi auttanut erinomaiseen. Better luck next time!

Kyykkyä tehdessäni Kiki huomasi, että loppuvaiheessa polvi kääntyi sisäänpäin. Heikko pakaralihas ei siis tue tarpeeksi kyykätessä. Eipä tätäkään huomaa kun yksin salilla rankaisee rautaa. Kotiläksyksi sain pakaralihaksen vahvistamisen ja siihen sopii muun muassa yhden jalan kyykky.

Pitkää sarjaa kyykkyjä tehdessä polvi alkoi kääntyä sisäänpäin.
Asennon korjaamiseksi on vahvistettava pakaraa ja siihen tuli kotiläksyksi yhden jalan kyykkyä laudan päällä.

Tässä linkki, jos innostutte kokeilemaan testejä!