Nyt on taas plakkarissa yksi laihdutus / liikuntakurssi lisää: TEHOStartti. Omalla kohdallani hankaluuksiksi nousivat tällä kertaa:

  • Muutaman viikon oma ja perheen sairauskierre, jonka vuoksi väliin jäi muutama kerta.
  • Matka-aika. Kotoa piti lähteä klo 17.30 Malmille ja pahimmillaan olin palaamassa klo 21 myöhästyttyäni puolella minuutilla edellisestä bussista. 3,5 tunnin reissu ei tuntunut aina houkuttelevalta esimerkiksi puolen tunnin hydrobicin vuoksi.

Tämä nostaa hyvin esiin sen, että olosuhteet liikunnan harrastamista varten on tehtävä itselle mahdollisimman helpoksi ja mieluisaksi. Kuntosali tai muu treenipaikka on valittava mahdollisimman läheltä kotia tai työpaikkaa, jotta sinne on vaivatonta piipahtaa ja käyminen ei jää matkasta kiinni. Toisaalta, jos laji on riittävän houkuttava ja mieluisa itselle, sinne tulee lähdettyä pidemmänkin matkan takaa. Omalla kohdalla tällaisia ovat olleet ainakin Bollywood, Reggaeton ja Tahitilainen Tanssi, joita olen muutamia vuosia sitten käynyt harrastamassa Sörkässä.

Tahitilainen tanssi oli yllättävän vaikeaa, koska siinä joustetaan polvista vähän koko ajan. Kyllä hapotti reisissä tunnin jälkeen. Omassa lantiossa on vielä noin metri liikaa yllä olevaan. Kuva: Anjan Tanssistudio.

Kokemattomalle liikkujalle TEHOStartissa erityisen hyvää on se, että siinä kokeillaan monia lajeja. Kaikki valitut lajit ovat mielestäni ”matalan kynnyksen” lajeja, joten niihin on helppo lähteä mukaan, vaikkei olisi kummempia varusteita tai kilpaurheilutaustaa. Tänä keväänä lajeina olivat uinti, sauvakävely, vesijuoksu, hydrobic, kuntosali, kahvakuula ja pilates.

En odottanut suuria ahaa-elämyksiä, sillä kaikkia lajeja olen jossain vaiheessa kokeillut tai harrastanut. Kuitenkin oli hyvä ja hauska palautella mieleen sellaisia liikkumismuotoja, joita en ole vähään aikaan harrastanut.

Innostuin ostamaan uudet kävelysauvat itselleni vaikka tarvitsenkin lapsenvahdin taaperolle lenkin ajaksi. Pilatesta kokeillessa löytyi muutama unohtunut lihasryhmä. Uintitekniikassa oli hauskaa kokeilla vapaauintia eli kroolia. Muutama litra taisi uima-allasvettä siinä tulla nieltyä, mutta ajatus lajin paremmasta haltuunotosta jäi kytemään. Ihmettelin, miksen ole sitä aiemmin uinut? Muistelen että 80-luvulla koulun uintitunneilla tytöt uivat sammakkoa ja pojat kroolia. Pointsit siis teille, jotka osaatte kroolata!!

Itselleni tärkeää on ryhmähenki ja porukalla tekeminen. Kerran viikossa tehtävissä yhteisissä treeneissä ei välttämättä vielä kovin vahvaa Me-henkeä synny. Loppuelämää ajatellen onkin varmaan parempi satsata omaan lähiympäristöön ja etsimällä etsiä treenikavereita sieltä. Monesti heitä saattaa löytyä yllättäviltäkin tahoilta, kun vaan ahkerasti jaksaa kysellä.

Vaihtelun vuoksi nepalilaisesta Palak Paneer lounaaksi. Taaperolle maistui hyvin, joskin sotku oli sen mukainen, ja 5-vuotias oli lähinnä järkyttyneen näköinen.

TEHOStartin kehonkoostumuksessa tulokset olivat sanoisinko maltillisia. Painoa oli lähtenyt 3,5 kg rasvana ja tullut takaisin 200g lihaksena. JEE!! Kehon ikä oli edelleen 55 mikä selittyy pitkälti ylipainolla. Kehon nestemäärää olin onnistunut nostamaan 1,1% vaikka määrällisesti se oli vähentynyt 0,1kg. Siinä on edelleen vielä tehtävää, että pääsisin alarajalle 45%:iin. Rasvaa on siis edelleen reilusti liikaa. Vyötäröltä oli lähtenyt muutama sentti. Luuni painavat edelleen vaivaiset 2,8 kg, voi harmi. En siis vieläkään voi vedota suuriin luihin.

Toukokuun lopulla otetussa kuvassa tulevan syksyn sato odotti vielä lämpimämpiä öitä. Lajeina ovat mansikka, useampi lajike tomaatti, munakoiso, kesäkurpitsa, parsa-, kukka- ja lehtikaali sekä chili. Tässäkin on maltillinen tavoite eli jos jostain tulee satoa, niin hyvä!