Tavoitteista

  • Aseta tavoite. Mieti, mitä haluat saavuttaa.
  • Pistä asiat tärkeysjärjestykseen. Mieti, mitä oikeasti haluat tai jaksat ja millä ei ole merkitystä.
  • Tee projektista sellainen, että voit rakastaa sitä yhtä paljon kuin itse tavoitetta.
  • Aseta realistisia tavoitteita, ettet pety.

 

Asenteista

  • Luo hyviä rutiineja, joita toistat.
  • Keskity yhteen asiaan kerrallaan, koko elämää ei tarvitse muuttaa kertaheitolla.
  • Lopeta tekosyiden keksiminen, valittelu ja olosuhteiden syyttely. Ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi.
  • Älä tuomitse lipsumisia. Kun luisut ruodusta, älä luovuta kokonaan vaan kokoa itsesi ja jatka siitä mihin jäit.

 

Motivaatiosta

  • Iloitse jokaisesta onnistumisestasi.
  • Älä rääkkää. Helli itseäsi terveydellä.
  • Varaa aikaa itsesi hemmotteluun silloin tällöin. Järjestä omaa aikaa.
  • Kerää ympärillesi kannustusta, ideoita, tietoa ja tsemppiä. Vaali positiivista asennetta.
  • Sopivat päämäärät ovat hyvästä, sillä kun pysyt tavoitteissasi koet onnistumisia.

 

Liikkumisesta

  • Yritä harrastaa liikuntaa kolme kertaa viikossa.
  • Sovi kerran viikossa treeni jonkun kanssa, näin liikunta ei ole aina omasta motivaatiostasi riippuvainen.
  • Harrasta välillä rentouttavaa liikkumista. Koko ajan ei tarvitse olla tehokas.
  • Älä pelkää kasvattaa lihaksia, ne kiihdyttävät elimistön kokonaisenergiankulutusta.

 

Syömisestä

  • Syö korkeintaan 5 ateriaa päivässä ja pidä kunnon ateriavälit (3 h - 5 h). Luo ateriarytmi.
  • Älä jätä aterioita väliin, muuten verensokeri laskee ja tulee mielitekoja.
  • Syö kaikkea, mutta kohtuudella.
  • Syö pienempiä annoksia, älä santsaa vaikka ruoka oli hyvää. Saat sitä varmasti joskus uudestaankin.
  • Syö nälkään, älä tylsyyteen, lohdukkeeksi tai palkinnoksi.
  • Vähennä lihaa, sillä eläinrasva sulaa huonosti.
  • Perunan, riisin ja pastan sijaan syö kasviksia ja salaattia.
  • Ota kahvilassa herkut puoliksi kaverin kanssa. Sekä lompakko että vyötärö kiittää.
  • Uskalla sanoa ei  tavoitteitasi sabotoiville houkutuksille.
  • Muista, että juhla- tai vapaapäivinäkään ei tarvitse mässäillä. Juhlat eivät maailmasta lopu.
  • Palkitse itseäsi muilla tavoin kuin herkuilla.
  • Kokeile sanoa tänään ei herkuille. Älä päätä heti koko viikosta tai kuukaudesta.
  • Älä syö nälkään sokeria ja höttöpullaa, ne eivät sisällä ravintoarvoja eivätkä pidä nälkää loitolla. Kala, liha, muna, palkokasvit, pähkinät ja maitotuotteet pitävät paremmin nälkää.

 

Onnesta

  • Muista, että onni on mielentila, joka ei ole riippuvainen painosta tai peilikuvasta.
  • Älä lykkää onnea ajattelemalla, että olen onnellinen vasta kun olen tavoitteessani - Hyväksy olevasi matkalla ja nauti siitä!

(Inspiraation lähteenä Varpu Tavin (2013) Teholaihtuminen – Hyppynarukuuri ja 100 muuta konstia).