Pääsin palaamaan salille vauvan ollessa vähän yli kahden kuukauden ikäinen eli marraskuun puolivälissä. Siihen asti pojalla oli koliikki, illat ja pahimmillaan päivätkin olivat itkuisia. Itse toikkaroin kotona yöpuku päällä ja päivän ulkoilu saattoi olla roskien vienti.

Kahden kuukauden iässä iltaitkut loppuivat ja samoihin aikoihin minulla oli jälkitarkastus, jossa sain virallisesti luvan treenata. Sitä ennen ehdi vain juosta lyllertää pari lenkkiä. Neuvolassa minua kuitenkin uhkailtiin kamalalilla jälkiseuraumuksilla, jos alottaisin urheilun liian aikaisin. Odotin siis melko tunnollisesti lääkärin lupaa.

Ennen ensimmäistä salitreeniä kaivoin arkistoista tammikuussa 2013 minulle tehdyn ohjelman. Tuolloin nimittäin siirryin ryhmäliikuntatunneilta salille. En jaksanut enää iltaisin töiden jälkeen ehtiä mihinkään, ja salilla sai mennä ja tulla omien aikataulujen puitteissa. Se sopii enemmän kuin hyvin nykyiseenkiin tilanteeseeni.

Vanha saliohjelma on perinteisesti kolmiosainen, kaksi ylävartalopäivää ja yksi jalkapäivä. Vatsalihaksia ja selkälihaksia teen joka kerta.

Alavartalotreeni sekä selkä ja rinta tehdään kokonaan kuntosalilaitteilla - ja se on ihan järkyttävän tylsää. Katson kuitenkin parhaaksi jättää levytangon tammikuuhun asti rauhaan, sillä keskivartalon kunto on raskauden jälkeen olematon. Suurin virhe, jonka nyt voisi tehdä, olisi lähteä kyykkäämään valmiiksi kipeä selkä rikki.

Tavoitteena olisi käydä salilla kolmesti viikossa. Jos en muuta ehdi, teen joka viikko vähintään jalat. Käytännössä olen päässyt salille noin kahdesti viikossa.

Olen yllättynyt siitä, kuinka nopeasti lihaskunto palautuu. Aloittelin ehkä vähän liiankin varovaisilla painoilla ja nyt alan uskaltaa jo treenata oikeasti. Aion myös pikimmiten siirtyä ohjelmissa eteenpäin, sillä tämä ensimmäinen on kovin puuduttava.

Blogin myötä  apunani on jatkossa Urheiluhallien oma ohjaaja, jota tapaan ensi toukokuuhun mennessä kolmesti. Hän tekee minulle uuden ohjelman. Katsomme yhdessä läpi kehon koostumusta sekä ruokavaliota. Kuulette siitä lisää heti kun olemme tavanneet. Tällöin laadimme myös raadollisemmat tavoitteet.