Kävin Pasilassa Urheiluhallien kuntotestissä, johon kuului kuntopyörällä ajettava aerobisen kunnon testi, lihaskuntotesti ja kehonkoostumusmittaus.

Kehonkoostumusmittaus ei paljastanut mitään radikaalia muutosta tai muuta yllättävää. Rasvaprosentti on terveen alarajalla, joskin siihen on tullut pientä lisäystä viimeisimmän puolentoista vuoden aikana. Paino onkin tippunut pari kiloa, mutta koska en ole käynyt sinä aikana salilla, niin suuri osa on tietenkin lähtenyt lihaksista – soo-soo!

Kehonkoostumus ei tosin ole suoraan verrannollinen aiempiin mittauksiini, koska ne on tehty eri laitteilla. Lisäksi mittaukseen on tarkoitus mennä hieman paastonneena (ei ruokaa ainakaan neljään tuntiin ennen mittausta), jotta tulos on luotettava. Kun kuitenkin edessä oli myös kuntotesti, jossa energiaakin pitäisi olla hieman varastossa, niin jouduin tasapainoilemaan näiden välillä. Testi oli klo 10 aamulla, joten söin suhteellisen tukevan aamupalan ennen kuutta. Heti mittauksen jälkeen söin vielä energiageelin, joka on paras tapa saada nopeaa energiaa elimistöön. Ehkä se ehti ainakin hieman imeytyä kuntotestiin mennessä.

Kuntotestipyörät

Kuten aina erikoisemmissa tilanteissa, olin kuntotestin alussa jännittynyt. Niinpä jo alkusykkeeni oli lähes 120, mutta testin alettua syke alkoi laskea. Sykkeeni ovat toki normaalistikin korkeat, mutta perustilanteessa lähtösyke on yleensä noin 100.

Itse testi sujui kohtuullisen hyvin. Testipyörässä ajoasento on käytännössä kokonaan pysty eikä siten lainkaan lajinomainen, mutta tässäkin asennossa oli yllättävän helppo istua ja polkea. Käsien paikkaa oli vähän vaikeampi löytää, mutta tangossa oli kuitenkin vaihteluvaraa. Pyörissä on lukkopoljinmahdollisuus (SPD:t).

Testin aikana testattava näkee itse vain pyöritysnopeutensa eli kadenssin. Testaaja huuteli sykkeitä harvakseltaan ja antoi muutenkin tietoa testin kulusta. Aivan loppurutistuksessa luulen, että lisämotivaattorina olisi toiminut, mikäli olisin itse nähnyt sykkeeni. Nyt maksimisyke jäi 192:een, mutta olen sitä mieltä, että olisin voinut pinnistellä vielä, ja testaaja merkitsikin papereihin maksimin 194:ään.

Kuntotestissä ei mitattu laktaatteja, joten absoluuttisia sykerajoja tämä kuntotesti ei kerro. Ohjelma laskee testiraporttiin laskennalliset sykerajat, mutta ainakaan omalla kohdallani nämä eivät voi pitää paikkaansa (sykerajathan ovat hyvin yksilöllisiä). Siten testin tuloksissa on vinoumaa sen suhteen, miten kehittynyt kuntoni on eri sykealueilla. Totuus varmasti on, että peruskestävyyttä tulisi kehittää lisää, mutta nyt raportin mukaan maksimialueeni olisi ylikorostunut (olisin analyysin mukaan viettänyt 44 % testiajosta maksimialueella, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa, vaikka ”punaisella” olenkin tottunut ajamaan). Koska jo lähtösykkeeni oli niin korkealla, raportin mukaan minun tulisi harrastaa enemmän päivittäistä puuhastelua peruskestävyysalueen alapuolella – eli tehdä esimerkiksi enemmän kotitöitä!

Tulokseksi kuitenkin tuli ”erinomainen” aerobinen kunto, joten kaipa tässä jotain on tehty oikeinkin... Siitä lihaskunnosta sitten ensi kerralla.