Nyt on jalka ollut sen verran notkeana, että olen taas kunnostautunut shoppailussa. Olen vanhan kansan naisena vielä vierastanut nettishoppailua, sillä tykkään hypistellä ja vertailla tavaroita. Uusin intohimoni on ollut Pikku Kakkosen Oktonautti-lelujen (Oktonauttien kuva: Ebay.com) metsästyksen lisäksi luontaistuotteet ja Superfoodit eli Voimaruoka (ruoka-aine, joka on poikkeuksellisen ravinnetiheää). Kysymys kuuluukin, onko niistä hyötyä tavalliselle käyttäjälle vai onko hyöty vain käyttäjän korvien välissä?

Chiansiemeniä – kuva Cocovi.
Chiansiemenien tärkeimpiä ominaisuuksia ovat Omega 3-pitoisuus ja korkea kuitupitoisuus.

Olen jo pidempään käyttänyt satunnaisesti aina muistaessani mm. kookosöljyä, vehnänorasta, macajauhetta, merilevää ja seleeniä tabuna kilpirauhaseen. Joskus 10 vuotta sitten ostin gojimarjoja ja vajaa pussi on edelleen kaapissa odottamassa käyttäjää. Mustikkaa ja mustaherukkaa menisi päivittäin paljon, mutta pakastin huutaa tyhjyyttään. Hamppuproteiinia olen kokeillut, mutta sen maku oli aika…. hmm… sanoisinko kuituinen?!

Matkalla ekaan Malmin TEHOstartti-tapaamiseen poikkesin kirjastossa. Mukaan tarttui Erkki Palviaisen uutuuskirja Voimaruokaa – Polku superfoodien ihmeelliseen maailmaan. Helppolukuisuutensa vuoksi lukaisin sen muutamassa päivässä pääpiirteittäin ja valaistuin. Moni asia tuntui järkeenkäyvältä ja uskon jollain tapaa vanhan kansan oppeihin. Isoäitini eli terveenä kuin pukki lähes 96-vuotiaaksi, hoiti haavan rautalehdellä ja joi kahvit päälle, leivälle laittoi voita ja kinkkua siitä läskisestä kohdasta.

Jokin on kaupunkilaistumisen ja teollistumisen myötä mennyt pieleen ihmisten arjessa mm. elintasosairauksia ajatellessa. Toki fyysisen työn väheneminen on ollut suuri vaikuttava tekijä, mutta varmaan ruokavaliollakin on osansa. Palviainen käy kirjassaan läpi vaikuttavan määrän erilaisia voimaruokia ja miten niitä voi sisällyttää arkeensa. Kilpirauhasen vajaatoimintaan hän suosittelee ruusujuurta ja sen otinkin kokeiluun. Lisäksi olen lähiaikoina ottanut satunnaiseen käyttöön kalanmaksaöljyn, magnesiumin, flexifleetin, vuorisuolan (jodin sanotaan olevan tärkeää kilpirauhaselle), chiansiemenet, spiruliinaa, pakuriteetä ja tietenkin kaakaovoita. Wikipedian mukaan taas tieteellisiä tutkimuksia voimaruokien hyödyistä ei ole juurikaan löytynyt.

Koivun, nokkosen ja voikukan käyttö terveystarkoituksiin tuntuu ihan järkeenkäyvältä. Nokkosen hyödyistä muistan kuulleeni ennenkin. Kun kirjassa kerrotaan kahvisuolihuuhtelusta ja muurahaisten syömisestä, mennään jo vähän liian rankalle osastolle, ainakin minun mittapuuni mukaan. Tai ei siinä mitään, jos joku tykkää, mutta itselleni nuo olisivat liian ”heviä staffia”. Kommentoikaa, jos olette kokeilleet! Täällä Etelä-Suomessa saa kyllä tarkkaan katsoa mistä voikukkansa ja nokkosensa poimii, ettei tule kirpakkaa urean makua mukaan..

Kuva: Ruokatieto.fi-sivuilta löytyy kaikenlaista tietoa ”Suomalaisen ruokakulttuurin asialla”.

Vanha kansanparantaja Äitimuori on kyllä sitä mieltä että lähipiiristä lähti imusolmukesyöpä paranemaan koivuntuhkatabletin avulla. Ex-potilas taas muistaa asian eri lailla, joten vedetään lopputulos luontaistuotteiden ja voimaruokien tehosta: teho on varmaankin juuri se, minä käyttäjä sen itse kokee. Jos chiansiemen ja pakuritee saavat minut pitämään kourani pois karkkipussista, so be it!  

Ensi kerralla asiaa TEHOstartista, tavoitteiden asettamisesta ja kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvästä ruokavaliosta.

Tästä Sinisyydestä haaveillessa:

”Shipwreck” Haaksirikkolaivan ranta Zakinthoksella Kreikassa. Kelpais just nyt! Vaikka talvi se on sielläkin.

On tyydyttävä tähän Sinisyyteen:

Harmaan ja happaman päivän pelastaa Ystäväni ja Rakkaani Karl F.