Juoksu on siitä kiitollinen laji, että tuloksia syntyy lyhyessäkin ajassa. Kunto nousee, jalat hoikistuvat ja lihakset alkavat erottua. Pian käykin niin, että ala- ja ylävartalo näyttävät olevan eriparia.. Tämä saattaa olla ihan yleinen kotiäiti-ilmiö ilman juoksutreeniäkin. Sekä raskaus, synnytys että imetys muokkaavat vartaloa, mutta ylävartaloni ei ole juurikaan saanut näissä käänteissä muuta liikuntaa tuon kasvavan “perunasäkin” kanniskelun lisäksi.

Ylävartalo täytyy siis saada liikkeelle. Innostun kokeilemaan sulkapalloa monen vuoden tauon jälkeen. Kaksinpeli on hauskaa, sillä koskaan ei tiedä mitä vastapuoli tekee ja mistä pallo tulee. Vaikka en olekaan kilpailuhenkinen, pisteiden laskeminen tekee pelaamisesta huikeasti motivoivempaa kuin pelkkä sunnuntaisyöttely. Peliin tulee vauhtia ja pallon perään säntäillessä sydän hakkaa ihan kuin en olisi koskaan liikkunutkaan. Käsivarsissa ja kyljissä tuntuu, jotain siellä siis tapahtuu. Pelaaminen on sosiaalista, hyvää vastapainoa yksin juoksevalle.

Päätin tutustua uusiin lihaksiini lähemminkin ja lähteä kuntosalille. En vain ole koskaan käynyt kuntosalilla, enkä tiedä miten siellä oikeasti kuuluisi treenata. Kynnys koskaan lähteä sinne omin päin tempomaan oli ylitsepääsemätön. Varasin ajan personal trainerille, eli omaohjaajalle. Tapasin mukavan ja ammattitaitoisen ohjaajan, Katjan, joka kysyi kuntotaustoistani ja toiveistani, suunnitteli minulle sopivan ohjelman ja näytti kädestä pitäen miten liikkeet suoritetaan.

Kuntosali muuttui siltä seisomalta hikisen raudan tuoksuisesta paikasta innostavaksi mahdollisuudeksi pitää kehosta huolta. Jo ensitapaamisella kävi ilmi, että raskaus ja imetys olivat muuttaneet lantion ja selän asentoa, mutta oikeilla liikkeillä ryhdin saa korjattua ja koko vartalo saa tarvitsemaansa voimaa juoksun tueksi. Ylä- ja alavartalosta muodostuisi yhteensopiva setti. Kyllä kiitos!

Selätettyäni kuntosalien vieroksuntani myös toinen ennakkoluuloni sai kyytiä. Varatakseen personal trainerin eli pt:n ei tarvitse olla miljonääri. Ohjaus on edullista. Parin kerran jälkeen sinulla on juuri sinun vartaloosi, sen ongelmakohtiin ja sinun tavoitteisiisi ja elämäntilanteeseesi suunniteltu kunto-ohjelma.

Toisin kuin lifestyle-ohjelmat opettavat, pt ei tule kukonlaulun aikaan repimään sinua kanssaan salille, ei ärjy kuntolaitteiden vieressä pää punaisena, eikä väijy kotiovellasi punnitsemassa aterioitasi. Työ täytyy tehdä ihan itse. Et siis treenaa tuntitaksalla ammattilaisen kanssa. Rahaa säästyy sen lisäksi myös tulevaisuudessa, kun opit alusta pitäen tekemään liikkeet oikein etkä hajota kroppaasi.

Ja se viimeinenkin ennakkoluulo sai kyytiä.. salilla todellakin käy myös naisia!