Miten teillä on alkuvuoden treenit menneet?

Täällä on tehty hampaita ja opittu hurjasti uusia taitoja. Niiden ansiosta nukkuminen on melko tylsää hommaa – ainakin pitkissä pätkissä. Se on väkisinkin laskenut minun treenitehojani. Stressaamisen sijaan olen hyväksynyt sen tosiasian, että vauvavuonna eletään vauvan ehdoilla.

Huonoista yöunista huolimatta kävimme Aarteen kanssa yhdessä tapaamassa Malmin Fixillä omaohjaajaani Laura Kuuttia. Ensimmäisellä kerralla ohjelmassa oli kehoanalyysi sekä ruokapäiväkirjan läpikäyminen. Ruokavaliosta myöhemmin lisää, nyt keskitytään mittaustuloksiin ja tavoitteisiin.

Malmin Fixillä kehoanalyysi tehdään Tanita-mittarilla. Mittaus sinällään oli älyttömän yksinkertainen, seisoin paljain varpain puntarin näköisen laitteen päällä. Tuloksiin kuuluu muun muassa paino, rasvaprosentti, rasvamassa, lihasmassa ja painoindeksi.

Imetyksen ansiosta paino on pudonnut hitaasti, mutta varmasti ilman sen kummempia toimenpiteitä. Varsinaisia raskauskiloja on jäljellä kolme. Mutta koska rasvaa on kehossa huomattavasti enemmän kuin ennen raskautta, niin painoa pitäisi saada pudotettua lisää. Suotavaa olisi myös kasvattaa lihasmassan määrää ja tiputtaa rasvamassan osuutta painostani.

Tuon mittauksen perusteella on muuten turha vedota enää painaviin luihin, luumassani on 2,5 kiloa. Itse veikkasin vähintään 10 kiloa.

Itsetuntoni ei salli tarkempien lukujen paljastamista. Sen sijaan laadin ensimmäisen tapaamisen jälkeen tämän kevään tavoitteet. Ne tulevat tässä:

-6 kg. Sen verran pitäisi saada painoa pois kesään mennessä. Aikaa on toukokuun loppuun eikä imettäjälle sovi mikään kilo viikossa -tahti. Kaipaan enemmän pysyviä tuloksia kuin pikadieettejä.

3 salitreeniä viikossa. Siihen minun pitäisi väsymyksestä huolimatta kyetä. Käytännössä kaksi treeniä tulisi arki-iltaan ja yksi viikonloppuun. Alkuvuosi on kyllä lähtenyt käyntiin tämän osalta heikosti.

2 vaunulenkkiä viikossa. Arkisin liikun todella paljon kävellen vaunuilla, mutta kahdesti viikossa pitäisi käydä vain liikuntamielessä vaunukävelyllä. Se ei ole paljon ja toistaiseksi lenkkejä on tullut viikossa useampia.

2–3 litraa vettä päivässä. Näitä haasteita on facebook pullollaan ja sellaiseen minäkin otan osaa. Vesi parantaa muuten oloa huomattavasti ja vähentää herkkuhimoa. Sillä on myös vaikutusta silmäpusseihin.

2 keksiä päivässä. Ajattelen tämän herkkujen rajoittamisen sallimisen kautta, jotta siitä tulisi helpompaa. Haluan säilyttää elämässä iltapäivän kahvihetkeni, johon sisältyy yleensä suklaata tai keksejä. Hetkestä en halua luopua, mutta nykyiset 8-10 keksiä (eli koko paketti) olisi hyvä rajata aavistuksen pienempään määrään.