TRX- hihnalla treenatessa vastuksena toimii oma kehon paino ja vartalon kallistuskulma. TRX eli Total Body Resistance Exercise tunnilla koko keho joutuu monipuolisesti töihin niin lihaskunnon kuin tasapainon suhteen. Hihna on kiinnitetty Urheiluhalleilla tukitelineeseen, mutta kotikäytössä sen voi asentaa esimerkiksi leuanvetotankoon.

Julkisen liikenteen hieman takkuillessa saavuin Pasilaan tunnille pari minuuttia myöhässä ja juoksin mukaan alkulämmittelyyn. Paikalla oli lisäkseni vain neljä muuta treenaajaa ja ohjaaja huomasi heti etten kuulu vakioasiakkaisiin. Hän esitteli hihnan käytön perusteet ja näytti mitä tulemme tekemään. Tunnilla yksi kierros piti sisällään viisi eri liikettä, joita tehtiin 55 sekuntia kerrallaan. Kuhunkin kierrokseen sisältyi myös yksi liike ilman hihnoja, esimerkiksi polvennostojuoksu paikallaan ja yleisliike. Hihnan varassa treenasimme muun muassa ojentajia, hauiksia ja takareisiä.

Hihnalla tehtävien liikkeiden haastavuutta pystyi säätelemään kukin oman kuntonsa mukaan, joko astumalla askeleen poispäin tai kohti tukitelinettä. TRX tuntui lähes miehiseltä lajilta ja ihailin paikalla olevia naisia, jotka jaksoivat tehdä liikkeet täysillä loppuun asti. Omalla kohdalla jotkin liikkeet tuntuivat lähes mahdottoman rankoilta kuten esimerkiksi pistoolikyykky. Tunnin jälkeen oli kuitenkin voittaja olo ja voin sanoa teille kaikille salipojille ja salitytöille, että TRX haastaa varmasti sinutkin!