Kuva: Kari Kuukka

Olen kokeillut aiemmin pilatesta. Vakuutuin tunnin tunnelmasta, mutta pidin tunnilla käytettyjä mielikuvia humpuukina. Kirjoitin viime keväänä ylioppilaskirjoitusten yhteydessä terveystiedon ja samalla mielipiteeni muuttui. Terveystiedossa tutustuin käsitteeseen kehontuntemus. Varsin abstraktin käsitteen taakse kätkeytyy esimerkiksi pilateksen, joogan ja bodybalancen salaisuus.

Kehontuntemus on varsin tuore käsite. Luin terveystiedon kurssien aikana yhden kirjasarjan kertaalleen läpi törmäämättä itse termiin. Vasta ylioppilaskirjoituksiin lukiessani löysin toisesta kirjasarjasta termin, joka kuvasi hyvin pilatestunnilla käytettyjä mielikuvia.

Kehontuntemus tarkoittaa tietoisuutta itsestä, kehosta, liikkumisesta, hengityksestä ja olemassaolosta. Termin sisaruksia ovat kehonkuva ja kehollisuus, joilla kuvataan jokaisen käsitystä omasta kehosta ja olemassaoloa kehollisena olentona. Konkreettisesti kehontuntemus näkyy esimerkiksi pilates-tunnilla hengityksen suurena merkityksenä. Hengitettäessä sisään keho luonnollisesti ojentuu ja hengitettäessä ulos taipuu. Hengityksen rytmittäminen helpottaa liikkeiden tekoa ja rauhoittaa myös mieltä.

Pilateksen innostamana kokeilin bodybalance-tuntia. Tunnit muistuttivat hivenen toisiaan, sillä bodybalance pohjautuu joogaan, Tai Chiin – ja pilatekseen. Tunnilla kehitetään kehon tasapainoa, liikkuvuutta ja rentoutumista. Pilateksesta eroten bodybalancessa onkin tunnin loppupuolella rentoutumisosio, jossa saa rauhassa köllötellä patjan päällä kuunnellen omaa hengitystä.

Tasan tunnin kestävään jumppaan mahtuu rentoutumisen lisäksi monenlaisia liikkeitä joogan alaspäin katsovasta koirasta core-osion keskivartaloa vahvistaviin liikkeisiin. Liikkeitä ei tule onneksi tulvaksi asti, joten liikkeet oppii varsin helposti.

Bodybalancen ohjelma vaihtuu kolmen kuukauden välein. Uusi ohjelma saapui juuri sopivasti, joten valtaosalle osallistujista ohjelma oli entuudestaan tuntematon. Tämä tietysti helpotti ensikertalaisen sujahtamista porukkaan mukaan. Miehiä porukkaan ei mahtunut kuitenkaan lisäkseni yhtään. Jostain kumman syystä miehet eivät ilmeisesti ole oikein innostuneet tästä lajista, vaikka itse en näe mitään estettä sille, miksi miehet eivät voisi sitä harrastaa.

Tunnilla harjoitellaan pilateksesta eroten musiikin tahtiin. Tunnin aikana voi törmätä moniin tuttuihin radiohitteihin, joita on hivenen muokattu jumppatuntia varten. Myös rentoutumisosiossa soi musiikki, jonka voisi luulla häiritsevän rentoutumista, mutta oikeastaan vaikutus on jopa päinvastainen. Rauhallinen musiikki peittää mukavasti muualta rakennuksesta kuuluvia kolahduksia ja puheen ääntä.