Liikuntasalissa vallitsee harras tunnelma. Hämärään saliin on levitetty jumppamattoja, joiden päällä osa salissa olevista ihmisistä istuu tai makaa. Osa ihmisistä keinuttelee itseään puolelta toiselle. Salissa on hiirenhiljaista. Hiljaisuuden rikkoo kuitenkin saliin astuvan ihmisen tervehdys, johon salissaolijat vastaavat yhdessä kuorossa. Alkamassa ei ole suinkaan uskonnollisen kultin seremonia, vaan pilatestunti.

Liikuntatunnin ohjaaja sytyttää saliin tullessaan valot, mutta tunnin alussa ollut uskonnollinen tunnelma ei rikkoudu. Pilateksen ajatuksena on vahvistaa vatsan ja selän lihaksia. Tuntiin kuuluu kuitenkin fyysisten harjoitusten lisäksi paljon myös mielikuvaharjoittelua. Ohjaaja kertoo tunnin mittaan paljon talosta, timantista, palikoista ja keskijanasta. Mielikuvat ovat aloittelijalle haastavia käsittää ja niiden merkitys ei oikein avaudu.

Aiemmista kokeilemistani ryhmäliikuntatunneista eroten pilateksen ohjaaja näyttää liikkeet aluksi itse, mutta ei tee liikettä koko aikaa samaan tahtiin tunnille osallistujien kanssa. Sen sijaan hän kiertelee auttamassa ja korjaamassa asentoja. Osallistumallani tunnilla on viitisentoista osallistujaa, kun tunnille mahtuisi 32 ihmistä. Siksi tunti tuntuu melkein yksityisopetukselta, kun ohjaaja ehtii hyvin kaikkien luokse opastamaan.

Pilateksessa liikkeet on olennaista saada kohdistettua juuri oikeisiin lihaksiin. Siksi ohjaaja neuvoo paljon tunnin mittaan, missä lihaksissa liikkeen pitäisi tuntua. Itselläni ei ole kulunut kuin vuosi biologian kurssista, mutta silti olen aivan pihalla. Missä ne lantionpohjan lihakset taas olivatkaan ja miten liikkeen saisi tuntumaan niissä?

Kuva: Kari Kuukka

Pilates sopii hyvin nuorellekin kuntoilijalle. Tunnin alussa pilates tuntuu tavattoman kevyeltä, mutta tunnin kuluessa laji osoittaa kuitenkin haastavuutensa. Tunnilla saa halutessaan hyvin tehokkaan treenin keskivartalolleen. Toisaalta jalkojen ja käsienkään lihaksia ei unohdeta, vaan nekin saavat tehdä runsaasti työtä liikkeissä. Laji sopii hyvin myös miehille: viiteentoista tunnin osallistujaan mahtui peräti kolme miestä.

Pilatestunnilla ei ole lainkaan musiikkia, mutta sen puutetta ei edes huomaa. Lähinnä musiikin puuttuminen on positiivinen seikka: arkipäivien mittaan tulee kuunneltua niin paljon musiikkia, että liikuntatunnilla on ihan kiva viettää paastoa siitä.

Pilatesta voisin periaatteessa kokeilla toisenkin kerran, sillä sen verran hyvän vaikutuksen ensimmäinen tunti teki.