Niska & selkä -tunti keskittyy nimensä mukaisesti niska- ja hartiaseutuun sekä niiden rentouttamiseen. Tunnilla pyritään myös lisäämään liikkuvuutta, sekä vahvistamaan kyseisten alueiden lihaksia.

Epähuomiossa unohdin treenikengät kotiin, mutta se ei osoittautunut ongelmaksi, sillä teimme hyvin yksinkertaisia liikkeitä, jotka olivat kuitenkin tehokkaita. Käytimme välineinä jumppakeppiä, jumppanauhaa ja pientä jumppapalloa. Alkulämmittelyssä teimme yläkropan kiertoja kepin avulla, lisäten siihen ristiaskeleet. Jumppanauhalla avasimme rintakehää ja jumppapalloa hyödynsimme lihaskunto- sekä venyttelyosuudessa.

En ollut aikaisemmin käyttänyt pientä jumppapalloa ja tykästyin siihen heti. Oli ihan erilaista tehdä vatsalihasliikkeitä ja venytyksiä pehmeän pallon tukiessa esimerkiksi selkää tai niskaa. Jo yksi tunti sai jännittyneen niskan hieman vetreytymään ja viikoittaiset käynnit varmasti tuottaisivat pysyvää helpotusta. Niska-, selkä- ja hartiaseudun kipu onkin monille tuttua, mikä näkyi myös tunnilla monenlaisista liikkujista. Suosittelen tuntia siis ihan kaikille, etenkin päätteen edessä työskenteleville.