Kuvassa olevia pilates-rullia hyödynnetään tunnilla aktiivisesti, omalla tunnillani ne eivät olleet vielä käytössä.

Tarkoituksenani oli testata Pilatesta toista kertaa niin, että sitä vetäisi toinen ohjaaja. Tunti oli kuitenkin peruttu sairastumisen vuoksi ja sen tilalle oli järjestetty Kehonhuolto, joka tulee syksyllä tarjontaan. Tällä kertaa en siis osannut odottaa mitään tunnilta, enkä päässyt tekemään taustatutkimuksia tai olettamuksia ennen kokeilua.

Ohjaaja ei juuri kertonut millainen tunti meillä olisi edessä, vaan kehotti ottamaan välineiksi maton ja jumppanauhan. Aloitimme hyvin kevyellä alkulämmittelyllä, jossa venytimme niskaa ja käsiä. Lämmittelyn jälkeen otimme käyttöön jumppanauhan, jonka avulla treenasimme melkein koko lopputunnin ajan. Nauhan avulla teimme lihaskuntoliikkeinä vatsalihaksia, ojentajia sekä pakaralihaksia, muun ajan venyttelimme.

Välineiden käyttö on aina jännittävää, varsinkin kun kyseessä on uusi laji. Kehonhuollossa hyödyntämämme jumppanauha oli mielestäni vaikeakäyttöinen ja paikoin epämiellyttävä. Voi toki olla, että totuttamattomana käyttäjän tein liikkeet väärin. Kuten Venyttelystä, niin tästäkin tunnista voin sanoa, etten välttämättä ole oikeaa kohderyhmää. Kehonhuolto sopisi mielestäni rankan tunnin jatkeeksi, alkulämmittelyksi tai ”jumissa” oleville ihmisille.