Odotin innolla Fitballia, sillä olin jo hetken joutunut jonottamaan pääsyä suositulle tunnille. Jumppapallo on tuttu toimistokäytöstä työtuolina, mutta ei urheiluvälineenä. Kallion sali täyttyi hymyilevistä, pallon päällä pomppivista ihmisistä ja hyvä fiilis oli käsinekosketeltava.

Tunti alkoi kunnollisella lämmittelyllä, jonka jälkeen teimme eri lihaskuntoa kehittäviä liikkeitä pallon kanssa. Pallo oli todella kaikessa mukana ja se toi haastavuutta tuttuihin liikkeisiin kuten punnerruksiin, vatsalihasliikkeisiin ja selkiin. Punnertaessa oli sama perusidea kuin yleensä, mutta jalat olivat pallon päällä. Haastavimmassa, myös sisäreisiä kuormittavassa vatsalihasliikkeessä, nostimme pallon jaloilla ilmaan ja teimme lantion nostolla kiertoliikkeen. Selkälihasliike oli kolmesta edellä mainitusta helpoin, sillä siinä maattiin mahallaan ja vain pidettiin jalkoja pallon päällä.

Liikkeet kehittävät lihaskunnon lisäksi tasapainoa ja koordinaatiota. Kokeneilla kävijöilläkin oli välillä haaste pysyä hallitusti paikallaan pallon kanssa. Korkeat pomppuliikkeet pallon päällä olivat hauskoja, mutta pallo karkasi helposti alta ensikertalaisella. Ohjaaja huomio kuitenkin ensikertalaiset hyvin ja tarjosi aina helpomman version kustakin liikkeestä. Pallon kanssa treenaaminen vie hetken aikaa totutella, mutta ei jättänyt kylmäksi. Fitbalissa voi pomppia itsensä iloisesti kuntoon.