Osallistuin ensimmäistä kertaa FIX Teho Megatreeniin, joka järjestettiin Pasilan Urheilutalolla maaliskuussa. Minun on ollut jo pidemmän aikaa tarkoituksena osallistua tähän tapahtumaan, mutta osallistumiseni on aina peruutunut milloin mistäkin syystä. Nyt ei mikään este tullut tielle, joten Pasilaan lähdettiin treenikamat mukana! Olen käynyt Lari Salaman ohjaamissa Teho-treeneissä Mäkelänrinteessä, jossa vakkarituntini on Syke, lisäksi olen muutamaan kertaan testannut myös Voima-treeniä, joten tiesin edes vähän mitä odottaa.

Treeniporukka jaettiin viiteen eri ryhmään. Treenissä oli viisi eri pistettä, joista jokaista suoritettiin 10 minuuttia ja sitten siirryttiin seuraavaan pisteeseen. Eli jokainen ryhmä kiersi kaikki viisi pistettä kertaalleen. Ryhmä, jossa minäkin olin, aloitti Voima-pisteestä. Siellä meille opastettiin maastavedon tekniikkaa, maastavedon vastaparina tehtiin vatsalihasliikkeenä istumaannousua. Ideana oli pikkuhiljaa lisätä maastavetopainoja tankoon siten, että 3 toistoa menee, mutta 6 toistoa on haastava tai jopa mahdoton, kuitenkin tekniikan koko ajan oikeana säilyen. Oli todella hyvä saada kunnolla opastusta tekniikkaan ja sainkin varsin hyvän tuntuman takareisiin ja pakaroihin. Maastavetoa ja vatsalihasliikettä treenattiin vuorotellen, yhteensä siis 10 minuuttia ja kun aika oli täynnä, siirryttiin seuraavaan pisteeseen.

Meidän ryhmän seuraavassa pisteessä tehtiin neljää liikettä peräjälkeen. Ensin oli tangon kanssa ”thrustereita” eli ns. voimatyöntöä kyykystä tanko rinnalta suorille käsille. Sitten kahvakuulalla lapavetoja ja etuheilautuksia ja lopuksi vielä juostiin sali ympäri, mukana porrasjuoksua ja taas kierros alusta! Kyllähän tunsi tehneensä!

Harjoitus jatkui pisteessä, jossa tehtiin hyppynaruhyppyjä, valakyykkyjä kuminauhan kanssa, hartiasiltaa ja rapukävelyä sekä joku varsin inhottava kontaten tehty liike, jonka nimeä en muista, olisiko ollut joku matokävely tms. Näitä kaikkia siis myös toistettiin kymmenen minuutin ajan. Jos tässä vaiheessa tuntui, että happi loppuu ja taju lähtee, ei olo helpottunut yhtään seuraavassa pisteessä! Siellä nimittäin nostettiin sykettä kunnolla! Tehtiin yleisliikettä, tähtihyppyjä, vuorikiipeilijää sekä saksihyppyjä. Työaika oli 10 tai 15 sekuntia (en jaksa muistaa kumpi) ja aina saman verran taukoa ennen seuraavaa liikettä. Ja tätä ihanuutta siis kesti kaikkiaan myös sen 10 minuuttia! Ihanan kamalaa sanoisin!

Meidän ryhmän viimeinen puristus tehtiin TRX-nauhoilla. Oli soutua, kyykkyä, punnerrusta ja vatsalihaksia. Aloitettiin viidellä toistolla ja nostettiin toistomääriä viisi kerrallaan aina niin kauan kunnes treeniä oli tehty puolet ajasta, eli viisi minuuttia. Sitten vastaavasti laskettiin toistomääriä aina viisi kerrallaan treenin loppuun.

Kauniiksi lopuksi keräännyimme kaikki salin lattialle, sokerina pohjalla nimittäin oli lankutushaaste. Tavoitteena oli lankuttaa kahdeksan minuuttia. Itse pääsin vajaaseen seitsemään, meitä oli kaksi lankuttajaa enää siinä vaiheessa jäljellä ja minä tipahdin ensin ja toinen lankuttaja sitten perään. Voin sanoa, että kyllä hapotti lihaksissa ja reidet tärisivät kun kömmin lankusta ylös! Aikamoinen lopetus treenille!

Oli todella mukavaa ja menen ehdottomasti vastaavaan treeniin uudestaankin! Lari kertoi, että treenit eivät ihan tällaisenaan enää jatku, mutta uutta on kehitteillä ja siitä kerrotaan enemmän sitten kun sen aika on. Itse meinaan kyllä ilmoittautua ensimmäisten joukossa, sen verran sain kipinää tällaiseen ”megatreenailuun”. Suosittelen kaikkia rohkeasti kokeilemaan, jokainen tekee omalla kuntotasollaan, ei tarvitse olla valmiiksi treenattu pystyäkseen suoriutumaan tästä kaikesta. Itsensä haastaminen ja omalta mukavuusalueelta poistuminen ovat avaimia kehitykseen! Käykää myös testaamassa Teho-treenejä Mäkelänrinteen HOT-alueella tai Pasilassa!