Kirjoittelinkin aikaisemmin fiiliksiäni elämäni ensimmäiseltä Bodypump-tunnilta kuuden vuoden takaa. Olin siihen asti treenannut lihaskuntoa lähinnä kotijumpan muodossa ja pikkuhiljaa alkoi tuntua, että lihaskuntotreeniin saisi tulla lisää tehoja, joten päätin mennä kokeilemaan Bodypumpia (katso video), koska kuntosalitreenaus ei siinä vaiheessa yhtään vielä houkutellut. Ensimmäinen kerta tuntui haastavalta ja jännältä, kuten usein uudet asiat saattavat tuntua. Muistan myös seuraavien päivien lihaskivun, kun kyykkyyn meneminen tuntui lähes mahdottomalta. Kävin takavuosina ”pumpissa” paljonkin, nykyään kuntosalitreenaus on omalla kohdallani syrjäyttänyt bodypumppailun oikeastaan kokonaan, mitä nyt joskus käyn verestämässä vanhoja hyviä muistoja levypainojen parissa.

Netistä löytyy paljonkin tekstejä LesMills-konseptiin ja heidän kehittämiinsä ryhmäliikuntatunteihin liittyen, joten niitä on turha tässä enempää avata. Sen verran kuitenkin kerrottakoon, että Bodypump on siis uusiseelantilaisen yrityksen, LesMills Internationalin, kehittämä tangolla ja painoilla tehtävä lihaskuntoharjoitus, jossa tunnin aikana käydään läpi tärkeimmät lihasryhmät. Tunnilla ei ole askelsarjoja (tai mieskollegaani lainaten ”tanssiaskeleita”) ja kenties tästä syystä tunneilla näkee paljon myös miehiä. Bodypump-treeni koostuu kymmenestä musiikkikappaleesta, joista jokaisen aikana treenataan yhtä lihasryhmää. Ensimmäinen kappale on alkulämmittely ja viimeinen kappale venyttely ja jäljelle jäävät kahdeksan kappaletta ovat sitten se varsinainen treeni. Tunnin aikana tehdään paljon toistoja: pitkiä sarjoja, joilla varmasti väsyttää lihaksensa, jos laittaa kunnolla painoa tankoon.

Kokeneet konkarit tietävätkin jo, miten tunnilla toimitaan ja minkälaisia painoja on syytä tankoon laittaa. Ensikertalaiselle vinkkaisin ensinnäkin, että mene ihmeessä kokeilemaan! Tunnille kannattaa mennä hyvissä ajoin ja reilusti kertoa ohjaajalle olevansa ensimmäistä kertaa kokeilemassa. Ohjaaja osaa antaa vinkkejä siitä, millaisilla painoilla kenties kannattaisi aloitella ja kun on muutamia kertoja käynyt, osaa jo itsekin hahmottaa että minkäkokoisilla painoilla haluaa ja jaksaa mitäkin liikettä tehdä. Ja ainahan painoja voi lisätä (tai vähentää!) jos tuntuu, ettei treeni tunnu missään (tai tuntuu liikaa). Porukan mukana on kiva treenata ja hikoilla ja mielestäni pumppi onkin oiva vaihtoehto kaikille niille, jotka haluavat ylläpitää ja kehittää lihaskuntoaan, mutta eivät syystä tai toisesta halua treenata kuntosalilla.

Eihän kuntosaliharjoittelu tietenkään poissulje Bodypumpissa käymistä, kunhan vaan muistaa antaa kropalle myös tarpeeksi lepoa. Itse tosiaan halusin aikanaan aloittaa lihastreenauksen nimenomaan Bodypumpista, enkä halunnut mennä kuntosalille, aikani pumpissa käytyäni alkoi salitreenikin kiinnostaa, eikä salille meneminen tuntunut enää niin ”pelottavalta” (mikähän siinäkin niin pelotti, näin jälkikäteen mietittynä). Bodypump kehittää erityisesti lihaskestävyyttä ja tiedänkin monia kestävyysurheilijoita, jotka mielellään käyvät juuri pumpissa, joka on mukavaa vastapainoa esimerkiksi lenkkeilylle!

Bodypump-tarjonta on FIXillä varsin runsas ja tunneilla vaikuttaisi käyvän paljon porukkaa ja mikä ettei! Hyvän musiikin ja kivan porukan tahdissa on mukava rasittaa itseään niin maitohapoille, että hyvä jos jaksaa kotiin kävellä jalat täristen tunnin jälkeen!