Ennen kuntosali sai minut ajattelemaan raudan ja hien hajuista kellaritilaa, jossa tosinainen ei voi viihtyä. Uskaltauduin silti Malmin uimahallin yhteydessä olevalle kuntosalille. Kokemukseni perusteella tein aikuisen naisen TopTen-listan 10 x "Hyvä tietää" kuntosalilla käymisestä.

1. Kuntosalille ei tarvitse pukeutua. Perusliikuntavaatteet riittävät hyvin. Kammoksun neonvihreää, oranssia ja pinkkiä, joita en ole toistaiseksi tällä salilla nähnyt ainakaan suurina pintoina. Valitsin mustat treenihousut ja Naisten Kympin paidan ja huomasin sulautuvani ympäristöön oikein hyvin. Oli siellä toki trendikkäämpiäkin kisuja.

Soutaminen on hyvä alkulämmittely ylävartalon treenille. Se valmistaa lihakset harjoitukseen. Tällainen neutraali asu löytyy varmasti kaapista eli siihen lähteminen ei kaadu. Muista sisäliikuntakengät.

2. Kuntosalille saa pukeutua. Jos olet henkilö, jonka jokainen aktiviteetti käynnistyy vaatekaupan kautta, on sekin ihan oikein. Kaikki toiminta, joka parantaa liikuntamotivaatiota, on mielestäni sallittua ja suotavaa. Jos uudenkarheat releet saavat sinut tuntemaan itsesi paremman näköiseksi tai jopa paremmaksi ihmiseksi, se on ehdottomasti oikea tapa käynnistää uusi laji.

3. Laitteita ei tarvitse osata käyttää. Asetuin jalkaprässin viereen ja tein väärän käsiliikkeen. Takaoikealta materialisoitui mies, joka näytti, miten jalkaprässi toimii. Ihan prinsessafiilis!

4. Kuntosalilla käyminen ei ole tylsää I. Enkä puhu tässä nyt vapailla painoilla harjoittelemisesta, josta minulta on kyselty. Mitä se muuten mahtaa tarkoittaa - ihan vapailta ne minusta kaikki näyttävät? Kuntosalilla voi lukea naistenlehtiä samalla kun kävelee juoksumatolla (huvi ja hyöty).

5. Kuntosalilla käyminen ei ole tylsää II. Jos juoksumatolla juoksee, voi katsella kanssaurheilijoita. Minun piti ihan valokuvata se tyyppi, joka viime kerralla työsti ylävartaloaan juoksumattoni edessä. Monipuoliset ja taitavasti toteutetut tatuoinnit. Ja kun pyysin lupaa valokuvata, hän asettui heti kiltisti uudelleen laitteen ääreen ja sain kuvata ihan niin kauan kuin halusin. Meistä tuli melkein kavereita. Ja siis katso mikä tyyppi…

Salilla käy tällaisia nuoria tatuoituja adoniksia ja sen lisäksi ihan kaiken ikäisiä, näköisiä ja kokoisia miehiä. Salilla käyville miehille on tyypillistä korkea avuliaisuusaste. Naisen on siis helppo hymyillä.

6. Ammattilaisen tekemän ohjelman hankkiminen kannattaa! Ihmeteltyäni jonkun kerran laitteita varasin ajan treeniohjelman tekoa varten Virpi Leinoselta. Hän on Malmilla FIX vastaava ja liikunnanohjaaja. Siskot, olisi kannattanut aktivoitua aikaisemmin, suosittelen lämpimästi! Sain juuri sellaisen ohjelman kuin halusin ja tarvitsin. Ohjelman läpivienti kestää minulta noin tunnin verran ja se keskittyy ylävartalon harjoittamiseen. Puhumme siis allien rääkkäämisestä (kesä ja lyhythihaiset vaatteet tulevat nopeammin kuin aavistatkaan) ja ryhdin parantamisesta (läppärillä työskentely painaa ryhdin etukenoon ja saa roikottamaan päätä) ja käsivarsilihasten voimien kasvattamisesta (lihasvoiman ylläpito ennakoi hyvää vanhuutta, vaikka emme siitä tässä puhukaan).

7. Ohjelmaa suunniteltaessa on paras olla rehellinen. Tietenkin olisi kiva vaikuttaa lähes ammattilaiselta, mutta paremman lopputuloksen saat kertomalla kaikista krempoista, jotka ehkä vaikuttavat liikkeiden suorittamiseen. Ohjaaja näkee kyllä jaksamisesi viimeistään silloin kun ohimosuonet alkavat pullistella.

Ylävartalon treenini loppuu tähän etunojarutistukseen. Kutsun tätä laitetta kotoisesti helvetinkoneeksi vaikka sillä on joku kaupallinen nimikin. Lenkit asetetaan jalkapöytiä vasten ja kämmenet nojaavat tukevasti lattiaan. Sitten jännitetään keskivartalo ja vedetään pylly mahdollisimman pystyyn ja polvet lähelle rintaa. Palautus hi-taas-ti. Tässä kohtaa vihaan koko maailmaa ja erityisesti tätä laitetta. - Sarjojen jälkeen tulee hyvä olo ja ilo siitä, että keskivartaloakaan ei unohdettu.

8. Asiantuntemus käytössäsi edullisesti! Ohjelman teko maksaa vain 20 euroa sarja- ja kausikorttien yhteydessä, mikä on vähän ammattilaisen tekemästä ohjelmasta. Virpi keksi loputtomiin uusia vaihtoehtoja, jos nyrpistelin nenääni jollekin laitteelle. Koulutetun ohjaajan käsissä saat mittatilaustyönä kunnollesi ja kyvyillesi sopivan ohjelman ja lisäksi osaavan ohjauksen liikkeiden tehokkaaseen ja turvalliseen suorittamiseen.

9. Sitoutumiskammoiset tervetuloa. Jos epäilet, että innostuksesi ei vaateinvestoinneista huolimatta jatku pitkään, voit valita 10 kerran kortin. Tai yhden, kolme tai 6 kuukautta. Kuntosalilla käynnin lisäksi pääset ilman eri maksua uimaan muualla paitsi Vuosaaressa, jossa uinti maksaa 2 euroa lisää ja Mäkelänrinteessä 3 euroa lisää. Hinnastot näet tästä.

10. Etsi sinulle sopiva sali - ja yritä edes. Minulla kuntosalitreenien ystäväksi tulo kesti monia vuosia ja vaati erilaisten salien ja liikuntakonseptien kokeilemista. Salitkin ovat erilaisia. On nuorille brändättyjä vauhtimestoja, naisten omia saleja, himmeästi valaistuja sofistikoituja tiloja, hehtaarihalleja ja pieniä intiimejä takataskuja. Jos salille voi ostaa vaikkapa kuukauden kortin, pääsee tunnelmaa ja palveluita testailemaan.

10 + 1. Nainen ei ole ikinä ylikypsä salille. Eräs rouva toi kerran Tapiolassa salille parikymppisen tyttärensä. Ihmettelin, eikö rouva itse aio treenata. Noin viisikymppinen rouva pudisti päätään. Eihän tämän ikäinen enää... Osoitin vaivihkaa salille, jossa treenasi kaiken ikäisiä naisia, aina isoäiti-ikään asti. – Tämä tarina päättyi onnellisesti. Tapasin rouvan salilla muutaman kuukauden kuluttua. Hän oli uskaltautunut tyttärensä kaveriksi ja kiitteli minua kannustuksesta huomattuaan, miten paljon salilla käyminen hänelle antoi. Tämä on muuten tosi tarina. Ihan niin kuin sekin, että minä en aluksi ollenkaan viihtynyt kuntosalilla - silloin vuosia sitten.