Helsingin Urheilutalolla järjestettiin ma 22.2.2016 ensimmäistä kertaa Hydro Cross Training -tunti, eli tunnin mittainen kuntopiiri, jossa suurin osa liikkeistä tehtiin uima-altaassa, mutta rehkimme myös kuivalla maalla altaan reunalla. Tunti järjestettiin illalla, uimahallin jo ollessa muilta asiakkailta suljettuna.

Treeni aloitettiin hydrobic-tyylisellä reippaalla alkulämmittelyllä altaassa. Jos odotellessa ehti tulla jo hieman kylmä, alkulämmittelyn aikana se tunne kyllä katosi, eikä kylmyys vaivannut koko treenin aikana missään vaiheessa! Allasalueella oli neljä eri treenipistettä, jonne jakauduimme alkulämmittelyn jälkeen. Jokaisella pisteellä treenattiin seitsemän minuuttia, jonka jälkeen oli parin minuutin tauko ja siirryttiin seuraavaan pisteeseen.

Itse aloitin treenipisteestä, jossa tehtiin uimahyppy altaaseen ja sen jälkeen uitiin ”lötköpötkön” (vaahtomuovisen pötkylän, joita käytetään hydrobicissä) kanssa arviolta noin 15 metrin matka, noustiin altaasta pois ja tehtiin sama uudestaan niin kauan kunnes seitsemän minuuttia tuli täyteen. ”Uimahypyllä” tarkoitan ihan siis jalat edellä hyppäämistä, itse pidin toisella kädellä lötköpötköstä ja toisella kädellä nenästä kiinni hypätessäni ;) eli mitään näyttävää ja sulavaa uimahyppyä ei todellakaan tarvitse suorittaa!

Seuraava seitsemän minuuttia vietettiin kuivalla maalla. Tehtiin ilmakyykkyjä paikallaan, eli kyykkyjä oman kehon painolla, lisäksi tehtiin patjan päällä vatsa- ja selkälihaksia. Kolmea liikettä toistettiin jokaista 10 kappaletta ja sen jälkeen kierros alkoi aina alusta. Aika pitkiltä tuntuivat minuutit kunnes aika oli täynnä, sen verran rankkaa oli!

Meidän ryhmän kolmas treenipiste oli lasten altaassa. Ensin juostiin altaassa kymmenen kertaa reunalta toiselle, veden korkeus oli minua noin lantioon asti ja juoksu tuntui aivan tolkuttoman raskaalta! Sitten punnerrettiin altaassa kymmenen kertaa, reunakaiteesta kiinni pitäen. Sitten alkoi taas kierros alusta ja tätäkin settiä tehtiin sama seitsemän minuuttia. Enpä olisi uskonut, miten raskasta tuollainen vedessä juokseminen onkaan!

Viimeinen, eli neljäs treenipiste tehtiin isossa altaassa. Tässä tehtiin erilaisia potkuja veden alla, käsissä oli lisävastusta tuomassa kevyet muoviset pyöreät ”kukkaset”. Varsin hyvän lisävastuksen niillä saikin ja aika mukavan poltteen käsivarsiin, kun jaksoi pitää tiukan tahdin koko seitsemän minuutin ajan!

Ja siinähän se treeni sitten olikin. Seuraava Hydro Cross Training järjestetään Kalliossa maanantaina 7.3.2016 klo 20.30-21.30, eli mukaan vaan kokeilemaan jos yhtään kiinnostaa! Jokainen voi itse säädellä, kuinka raskaan treenin haluaa ja jos esimerkiksi altaaseen jalat edellä hyppääminen hirvittää, pääsee altaaseen myös portaita! Uimataitoa täytyy olla sen verran, että pystyy uimaan parikymmentä metriä, eikä vettä tietysti saa pelätä, koska vedessä treenataan! Mutta mitään ihmeempää sukellustaitoa tai kilpauimaritasoista uimataitoa ei tarvita, sellaisia ei ole itsellänikään. Juomapullo kannattaa ottaa altaan reunalle mukaan, sitä ainakin itse tarvitsin ja uintiosuudessa käytin uimalaseja, vaikka uinkin pää veden pinnalla. Ilman uimalasejakin pärjää kyllä varsin hyvin.

Suosittelen lämpimästi! Vedessä on mukava treenata, vaikka itse en olekaan mikään hydrobicin ylin ystävä, oli tämä sen verran erilaista, että tykkäsin kovasti. Kannattaa osallistua!