Treenit jatkuvat! Syyskuukausien tiistai-iltoihini kuului säännöllisesti sekä FIX Teho Voima - että FIX Teho Syke -tunnit. Onneksi olen säästynyt flunssalta, joten pääsin treenaamaan koko syksyn ilman sairaslomia.

Treeneissä voimailtiin minulle mieluisilla liikkeillä: tehtiin maastavetoja, erilaisia kyykkyjä ja penkkipunnerrusta. Hyvin kyllä huomaa, miten voimatasot vaihtelevat, eikä turhaan puhuta ns. päivän kunnosta. Joskus nimittäin on niitä päiviä, jolloin jo pelkkä HOT-alueen kuumuus ahdistaa ihan paikallaan seistessäkin, eikä millään meinaa orientoitua voimailemaan ja sitten taas on niitä päiviä, kun rauta on kevyttä, eikä kuumuutta edes huomaa. Tähän tietysti vaikuttaa niin moni asia, suurimmassa roolissa toki lepo ja ravinto, molempia tarvitaan riittävästi. Ja niiden vastapainoksi sitten tietysti monipuolista treeniä!

Kirjasin treenit ja treenipainot itselleni muistiin ja muistiinpanoistani sitten seuraillut mahdollista kehitystä voimatasoissa. Joskus käy toisinkin päin, eli kaksi viikkoa sitten kevyeltä tuntunut rauta painaakin nyt niin, ettei treeni mitenkään kulje samoilla painoilla kuin aikaisemmilla kerroilla. Sitten täytyy vaan keventää sillä kertaa. Itse uskon vahvasti siihen, että keho kertoo kyllä mitä se on vailla, jos sitä vaan malttaa kuunnella.

Voima-osuuden jälkeisessä kuntopiirissä olemme tehneet vaihtelevasti erilaisia liikkeitä: milloin kulmasoutua käsipainoilla, seisten tai ”lankussa”, vatsalihaksia ns. linkkuveitsiliikkeellä, punnerruksia kädet räkkitankoon viritetyn kuminauhan päällä ja vaikka mitä muuta.

Olen jäänyt Voima-treenin jälkeen vielä puolen tunnin mittaiselle Syke-tunnille, joka siis alkaa heti Voima-tunnin jälkeen. Syke-tunnilla on sitten puristettu ihan viimeisetkin mehut itsestä irti. Ollaan painettu menemään juoksuradalla joko viivajuoksua lyhyemmällä matkalla tai sitten rataa päästä päähän (on muuten raskasta!), tehty erilaisia hyppyjä, soutuja renkailla tai aina niin ihanaa yleisliikettä. Variaatioita riittää ja kaikissa taatusti syke nousee, jos vaan tekee täysillä.

Osallistuin myös Supertreeneihin. Voimaliikkeinä tehtiin etukyykkyä, penkkipunnerrusta ja leuanvetoa. Syke-osuus tehtiin lyhyemmällä kestolla kuin aikaisemmin, mutta rankka oli sekin taas! Lopuksi oli jälleen kehonhuoltoa, putkirullattiin treenattuja lihasryhmiä ja tällä tavoin joudutettiin treenistä palautumista. Porukkaa oli paljon paikalla ja treenifiilis katossa, kuten Supertreeneissä aina on!

Ei muuta kuin kokeilemaan, jos et ole näissä treeneissä käynyt! Kevään Supertreenipäivät on julkaistu ja näitä Teho-treenejähän on joka viikko, joten mukaan vaan!