Kun syksyn tullen taas treenisalit pursuavat energisiä ja motivoituneita ihmisiä ja ostoskorit täyttyvät parsakaaleista ja kanan rintafileistä, on syytä miettiä, miten saada se motivaatio pysymään yllä pidempään kuin kuukauden.

1. Aseta tavoite

Päätä, onko tavoite fyysinen vai henkinen. Molemmat ovat hyviä tavoitteita.
Motivoiko sinua isompi hauis tai pyöreämpi pakara vai fyysisen hyvinvoinnin tuoma henkinen parempi olo? Aseta tavoite ja tähtää sitä kohti. Pistä matkan varrelle pari välitavoitetta, joiden saavuttaminen motivoi jatkamaan kohti päätavoitetta.

Päätavoite kannattaa asettaa pidemmälle aikavälille ja välitavoitteet siihen matkan varrelle. Ensimmäinen tavoite voi olla hyvinkin pieni. Sellainen, jonka tulet saavuttamaan suhteellisen nopeasti. Kun onnistut, motivaatio lisääntyy ja on helpompi puskea kohti toista välitavoitetta.

2. Kerro muille

Vaikka se tuntuisi hankalalta, kerro muille tavoitteistasi. Kun tavoite on kirkkaana mielessäsi, kerro se mahdollisimman monelle. Tee tavoitteestasi julkinen – näin lipsumisen vaara pienenee. Halu onnistua, koska muut tietää, on suurempi. Ethän halua kertoa muille ettet onnistunutkaan! Samalla saatat myös houkutella muitakin mukaan liikkumaan ja muuttamaan omia elämäntapojaan terveellisemmäksi.

3. Palkitse itsesi

Kun saavutat välitavoitteita matkan varrella, palkitse itsesi! Ole rohkeasti ylpeä saavutuksistasi. Vie itsesi syömään hienoon ravintolaan, osta makeat kengät tai mene kauneushoitoon. Anna itsellesi palkinto, jonka saamisesta tulee aidosti hyvä fiilis. Jos tavoitteesi on painonpudotus, mieti palkinto jonain muuna kuin herkkuina. Tee palkinnosta kuitenkin itsellesi tarpeeksi houkutteleva.

Kun osaan seistä päälläni, saan ostaa itselleni uudet treenihousut.

4. Nauti palautteesta

Kun olet kertonut tavoitteestasi sosiaalisessa mediassa ja työpaikallasi julkisesti ja alat saamaan hyvää palautetta kehityksestä, ota se rinta rottingilla vastaan.

Nauti siitä, että muutkin huomaavat tulokset. Älä kainostele tai vähättele saavutuksiasi. Isompi hauis, pyöreämpi pakara tai seesteisempi mieli ovat erinomaisia saavutuksia.

Kun ystävät ja läheiset huomaavat muutoksia tapahtuneen kehossasi tai näkevät, kun punnerrat yhdellä kädellä ja vedät seitsemän leukaa, nauti siitä kun saat kaunista palautetta. Ota ilo irti hyvästä palautteesta ja anna palautetta myös itsellesi. Pidä peiliä parhaana kaverina, älä vihollisena. Ole vilpittömästi iloinen jokaisesta pienestäkin edistymisaskeleesta!

5. Ole armollinen

Muista kuitenkin antaa itsellesi ja tavoitteillesi aikaa. Kuuntele ja ole armollinen itsellesi. Muista, että se isompi hauis ei ole avain onneen, jollei mieli pysy perässä.

Älä aseta liian kovia tavoitteita ja muista, että tarvitset myös lepoa. Jos kehosi vaatii lepoa, kuuntele sitä. Älä anna omatunnon vaivata kun välillä lepäät.

Jo tavoitteita laatiessasi anna itsellesi anteeksi. Tiedosta, että alamäkiä saattaa tulla, on kyse sitten painonpudotuksesta tai vaikkapa päälläseisonnan opettelemisesta. Kun jo alussa tiedostat sen, että joku pieni takapakki saattaa tulla, ei sen kohdatessa tunnu niin pahalta eikä motivaatio lähde niin jyrkkään laskuun mahdollisen epäonnistumisen vuoksi.

Jos tavoitepolulta astuu välissä vinoon, voi nopeasti palata takaisin eikä kokonaan antaa periksi pienen virheaskeleen vuoksi. Kun tiedät ne askeleet kohti tavoitetta, heittäydy täysillä kohti sitä! Uskalla mennä vaikka välillä tuntuisikin, että unelmatieltä saattaa tipahtaa ojaan. Sieltä ojasta pääsee takaisin tielle hyvin nopeasti. Kun motivaatio meinaa laskea, mieti kuka on pahin vastustaja omille unelmille ja tavotteille? Sinä itse. Joten taistele ja usko itseesi!

Kaikki on mahdollista, jos niin päätät.