Pysyvät elämäntapamuutokset tehdään hitaasti, mutta varmasti. Askel askeleelta. Pikadieetit ja muut tännehetikaikkinyt-kuurit eivät usein kestä kuin muutaman viikon, sitten ne kaatuvat omaan mahdottomuuteensa ja liikaan tiukkuuteen.

Toki jos haluaa pudottaa painoa, ei auta syödä herkkuja joka päivä. Tai jos haluaa kasvattaa peppua, ei auta katsella vain kuvia hyvistä pepuista.Muutoksen eteen on tehtävä työtä, mutta miten sen tekee, on avainasemassa.

Silloin kun tavoitellaan jotain pysyvää muutosta, ovat nopeat muutokset harhaa. Niillä voi jaksaa kituutella kuukauden tai jopa pari, kilot saattavat tippua nopeammin – mutta entäs kun palaa normaaliin ruokaan? Vähintään puolet kiloista tulee takaisin.

Samoin on treenaamisen kanssa, jos oikeasti haluaa pysyvän elämäntapamuutoksen ja liikkumisesta osan arkea - pitää miettiä, että tyyli on sellainen, jota jaksaa sitten ylläpitää koko elämän. Ei kukaan jaksa punnita ruokia tai syödä kaalikeittoa koko ikäänsä. Ei kukaan jaksa treenata 12 kertaa viikossa loputtomiin.

Aina silloin tällöin ja varsinkin alussa voi ottaa spurtteja ja pyrähdyksiä, kiihdyttääkseen sillä muutosta. Mutta taustalla pitäisi olla sellainen ruokavalio ja treenipohja, että sitä on helppo ylläpitää. Sellainen, josta on helppo tehdä tapa.

Muutama vinkki siihen, millä muutoksesta saisi pysyvän:

1) Motivaatio on yksi tärkeimmistä asioista onnistumisessa.
Jos motivaatio laskee tai katoaa kokonaan, eihän silloin kukaan jaksa tehdä enää tavoittelemansa asian eteen mitään. On se tavoite sitten henkinen hyvinvointi tai fyysinen. Tai vaikka jos ajatellaan ihan jotain työjuttua, jos ei ole motivaatiota tehdä jotain projektia – se varmasti pysyy vikojen paperipinojen joukossa siinä työpöydällä.

2) Jos olet muuttamassa elämäntapojasi terveempään suuntaan – hankkiudu seuraan, joka haluaa samaa.
Jos olet koko ajan houkutusten ympäröimänä, on vaikeampi pitää uusista terveistä tavoista kiinni. Samanhenkiset ihmiset ympärillä auttavat pysymään tavoitteissa. Jos tavoite on lopettaa roskaruoan syöminen, on se todella paljon vaikeampaa, jos kaverit ympärillä vetää kaksin käsin hampurilaisia.

3) Keskitie on paras tie. Lähde muuttaman elämäntapojasi askel kerrallaan.
Mitä enemmän yrität muuttaa samalla kertaa, sitä varmemmin jostain kohdasta hajoaa. Jos et ole liikkunut vuosiin ja kasviksia ei ole lautasella näkynyt sitten kouluruokalan, ei kannata pistää kalenteriin seitsemää treeeniä viikossa ja syödä ainoastaan parsakaalia. Pienin askelin pysyy parhaiten tiellä, siinä keskitiellä. Ääripäät vaikeuttavat tavoitteissa pysymistä.

Pitää tietysti myös muistaa, että se mikä toimii jollekin ei toimi kaikille. Jollekin toimii se keskitie, joku toinen taas tarvitsee sitä ehdottomuutta ja tiukkoja ja rajoja. Silti sanoisin, että siinä tiukimmalla ja ehdottomimmalla tiellä on vaikein pysyä pitkään.