Firstbeat Hyvinvointianalyysi havahdutti Tarja Laineen. Vauhdikkaassa kaupunkisuunnittelijan työssään viihtyvän naisen arjessa on analyysin mukaan enemmän stressaavia tilanteita kuin mitä hän itse osasi odottaa. Nyt Laine on alkanut pysähtyä tietoisemmin kiireen keskellä.


Tarja Laine, 56, tuntee työssään paljon positiivista stressiä. Aktiivisuustaso ja vireystila nousevat ja mieli on innostunut.”

Innostuksen kääntöpuoli on se, että innostus jää helposti päälle ja minun on välillä vaikeaa nukahtaa illalla”, hän sanoo.

Vaikka Laineen työ kokouksissa istumisineen ei ole fyysisesti raskasta, hän kokee kiireisen työn kuormittavan elimistöään. ”

Olen lukenut, että univaje heikentää aineenvaihduntaa sekä nälän ja kylläisyyden tunteita säätelevien hormonien toimintaa. Voiko vaikeuteni hallita painoa liittyä kiireeseen ja huonoon nukkumiseen? Mitä tietoa sydämen sykkeestä voi saada irti? Miten voisin paremmin pitää huolta omasta hyvinvoinnistani?” Nämä kysymykset mielessään Laine varasi Urheiluhalleilta ajan Firstbeat Hyvinvointianalyysiin.

Liikunta katkaisee stressin

Alkusyksyllä Laine kulki kolme päivää ja nukkui kolme yötä sykevälivaihtelua mittaava laite rintakehässään. Suihkun ajaksi mittarin sai irrottaa, ja mittaus jatkui automaattisesti, kun hän taas kiinnitti laitteen iholleen.”Olin varannut mittaukseen sopivan ajan etukäteen. Minulla oli silloin melko helppoja työpäiviä ja helppoja kokouksia, ja mietin, tuliko valituksi turhankin helppo ajanjakso: menivätkö rahani hukkaan?”

Palautetilaisuudessa Urheiluhalleilla Laine kuitenkin yllättyi positiivisesti.” Sain useita kuormittumiseen ja palautumiseen liittyviä, selkeitä ja helppolukuisia raportteja ja paljon hyvää, henkilökohtaista palautetta. Sekä raportit että konsultointi olivat todella ammattitaitoisia.”

Hänestä oli havahduttavaa nähdä graafiset esitykset omista stressireaktioistaan ja palautumisestaan.” Esimerkiksi lauantai-iltana ajattelin tekeväni vain kevyitä kotitöitä, mutta elimistöni kävi stressikierroksilla, ja sykekäyrät piirsivät punaista. Muutamia palauttavia jaksoja lukuun ottamatta elämäni näytti yllättävän punaiselta. Mielenkiintoista oli myös nähdä, miten hyvin liikunta katkaisee stressin.”

Rentoutumisen kautta hyvään uneen

Laine sai Hyvinvointianalyysistä konkreettisia neuvoja oman hyvinvointinsa lisäämiseksi.” Liikun riittävästi, mutta harjoitukset ovat toisinaan turhan rankkoja. Koska työni on vaativaa ja suorittamista, minun ei kannata rääkätä itseäni supertehokkaalla liikunnalla, vaan liikkua hieman rauhallisemmin.”

Yllätyksekseen Laine sai myös kehotuksen syödä enemmän.”Nyt kun olen syönyt kunnon aamupalan, minun on ollut helpompaa jättää kokousmakeat väliin, ja painoni on pudonnut pari kiloa ihan huomaamatta”, hän iloitsee.

Vaikka Laine pystyy viikonloppuisin paikkaamaan univelkaansa määrällisesti, unen laatu jää analyysin mukaan vähän heikoksi. Hänen unensa ei ole ollut niin palauttavaa kuin se voisi olla.”

Olen alkanut rentouttaa itseäni tietoisemmin illalla ennen nukkumaanmenoa, esimerkiksi rauhallisella iltakävelyllä tai saunomisella. Myös päivisin pyrin pysähtymään kiireen keskellä vaikka vain lyhyeksi ajaksi, jotta saisin stressireaktion katkaistuksi. Taukojen, odottelujen ja bussimatkojen aikana koetan rauhoittua ja laskea sykettä sen sijaan, että hermoilen ja olen kärsimätön.”