Emil Johansson on vältellyt vettä tehokkaasti ala-asteikäisestä lähtien. Vuodenvaihteessa mies päätti selättää pelkonsa ja opetella uimaan.

Emil Johanssonille sattui viisivuotiaana läheltä piti -tilanne: hän oli vähällä hukkua mökillä. Poika pelästyi pahan kerran mutta niin pelästyi hänen äitinsäkin eikä kannustanut lastaan enää veteen.
- Vesi muuttui vieraammaksi. Ala-asteella räpiköin pakolliset uintikerrat läpi, mutta yläasteella jätin uinnit väliin erinäisten syiden perusteella, Emil kertoo.

Hän ei käynyt ala-asteen jälkeen enää uimassa, ja uimataito jäi räpiköintiasteelle.
- Pystyin uimaan pari metriä koiraa, mutta kaikki tekniikka puuttui täysin.

Ei mitään hätää

Viime vuoden lopulla Emil päätti vihdoin kohdata pelkonsa ja ilmoittautui Urheiluhallien alkeisuimakouluun.
- Uimataidottomuus on harmittanut tosi paljon. Olisi kiva pystyä uimaan, sillä uinti on hyvä liikuntamuoto. Vaikka jännitän vettä, se on minusta hauska elementti. Olen kadehtinut ihmisiä, jotka hallitsevat vesielementin, Emil sanoo.

Ensimmäisellä uimakoulukerralla uimaopettaja Kirsi Alanen auttoi Emiliä totuttelemaan veteen ja opasti, miten uimahallissa toimitaan. Mies sai harjoitella vedessä olemista ja pään laittamista veteen lastenaltaassa.
- Hävetti, kun mietin, mitä muut ihmiset ajattelevat, Emil sanoo.

Pian hän kuitenkin rentoutui, ja isoin pelko hävisi.
- Tuli tunne, ettei ole mitään hätää. Jalat ulottuvat pohjaan ja opettaja on vierellä.

Nollasta kehittyy nopeasti

Emil harjoittelee uimaopettajan kanssa kerran kahdessa viikossa ja käy viikoittain myös itsekseen uimassa.
- Olen oppinut tosi paljon. Nollasta on helppo lähteä, kun ei ole väärin opittua tekniikkaa taustalla, Emil sanoo.

Vapaauinti on hänelle helpointa, mutta hengitystekniikka tuntuu vielä hankalalta ja rintauinnissa palikat sekoavat.
- Koetan hioa uintiasentoa ja saada kropan muistamaan, mitä sen pitää tehdä.

Emil on päässyt treenaamaan jo isoon altaaseen, mutta sen syvässä päässä tuntuu vielä pelottavalta.
- Uimaopettajani vakuuttaa, ettei ole hätää. Osaan jo sen verran, että pääsen tarpeen tullen reunalle, vaikka jalat eivät ulotu pohjaan.

Emilillä on selkeä tavoite. Hän haluaa saada uintinsa syksyyn mennessä niin sujuvaksi, että pystyy harrastamaan sitä hyvillä mielin kuntoliikuntana.
- Ja kesällä haluaisin, ja menenkin, luonnonveteen. En anna tämän asian enää rajoittaa elämääni, Emil sanoo.

Näin nitistät vesipelon

  • Osallistu aikuisten alkeisuintiryhmään. Ihmiset ovat opetusryhmissä motivoituneita voittamaan pelkonsa ja ryhmäpaine toimii hyvin.
  • Voit ottaa myös yksityistunteja. Yksityistunnilla opettaja voi keskittyä sinuun, ja pääsette tekemään asioita rauhassa. Opettaja näkee, minkä verran asioita pystyt käsittelemään, ja osaa ohjata hellävaraisesti eteenpäin.
  • Ole kärsivällinen. Pelko ei häviä heti eikä uimaan opi yhdellä tunnilla. Tärkeää on saavuttaa rentous ja tunne siitä, että vesi on ystävä. Kun oppii luottamaan siihen, että pysyy pinnalla, alkaa edistyä nopeasti.
  • Harjoittele myös omaehtoisesti. Kun on kiinnostunut ja harjoittelee omalla ajalla, kehittyy.

Tutustu Urheiluhallien uimakoulutarjontaan.