Ljungbergin pariskunta jäi kerta heitolla voima- ja tasapainoharjoittelun koukkuun. Nyt he kannustavat muitakin senioreita liittymään FIX Pasilan kivaan omaan harjoitteluryhmään.

Ros-Mari Ljungberg on onnellinen mainoksen uhri:

- Olin käynyt leikkauksesta kuntoutuakseni muutaman vuoden seniorien kuntosaliryhmässä, kun näin ilmoituksen alkavasta voima- ja tasapainoharjoitusryhmästä. Tulin ja jäin, hän nauraa iloisesti.

- Harjoittelu kehon omalla voimalla vaatii sopivasti keskittymistä. Kehoaan oppii tuntemaan ja hallitsemaan uudella lailla.

Kun tulokset alkoivat näkyä arjessa, innostunut harjoittelija onnistui saamaan mukaan myös puolisonsa.

- Olisi varmaan pitänyt uskoa vaimoa aiemmin. Tämä on niin kiva pieni ryhmä. Harjoittelu on sopivan raskasta, ja ohjaajan opastuksessa liikkeet oppii tekemään varmasti oikein, kehuu Teuvo Ljungberg.

Yli 50 vuotta yhtä pitänyt pariskunta tulee nyt ryhmätunnille joka viikko. Vain matkat he hyväksyvät poissaolon syyksi.

Arki sujuu turvallisemmin
Ljungbergit nauttivat kotona asumisesta. Parantuneen liikkumisvarmuuden ansiosta kaatumispelko on vähentynyt.

- Liikunta on ollut minulle rollaattorin vaihtoehto. Kallista leikkausta on ennustettu, mutta sitä ennustetta on saatu siirtää säännöllisen harjoittelun takia monta kertaa eteenpäin, Teuvo kertoo tyytyväisenä.

Voima- ja tasapainoharjoittelun lisäksi koko ikänsä liikkunut seniori käy pari kolme kertaa viikossa uimassa.

Ros-Mari kävelee kotikulmilla joka päivä, varmuudeksi keppi tukenaan.

- On meillä kotona puntit ja jalkapainotkin, mutta ei niitä tule juuri käytettyä. Ryhmässä harjoittelu on ihan eri asia. Olen yrittänyt kannustaa muitakin senioreja mukaan. Tulisivat kerran katsomaan, innostaa pyörätuolista itsensä kuntouttanut sinnikäs seniori.

Henkilökohtaista ohjausta
Ryhmää ohjaa Kirsi Alanen, jolle Ljungbergit antavat työstä kymppi plussan.

- Hän osaa ottaa huomioon meikäläisten mahdolliset krempat ja antaa harjoitteluun aina turvallisia vaihtoehtoja. Mutta parasta on, että hän osaa kannustaa meitä naisellisen juonikkaasti, kehuukin usein.

- Apuvälineillä voidaan osittain lisätä ja turvata liikkumismahdollisuutta, mutta tärkeätä on parantaa omia voimavaroja harjoittamalla tasapainoa monipuolisesti, Kirsi painottaa.

Kasvata voimaa ja tasapainoa, älä ryhdy välttelemään askeleita

  1. Kauppojen automaattiovien ajoitus edellyttää kävelynopeuden olevan vähintään 1,2 m sekunnissa.
  2. Liikkuminen vaatii kykyä nousta 20 cm korkeita portaita ja bussin tai junan 35 cm korkeita askelmia. Mitä enemmän välttelee näitä askelmia, sitä enemmän syrjäytyy arkipäivän elämästä. Elinympäristö kapenee.
  3. Peli ei ole menetetty! Aina voi aloittaa lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun omista lähtökohdistaan.
  4. Minimimäärä lihasvoimaa takaa selviytymisen arjen askareista. Voiman lisääntyminen on suoraan yhteydessä suorituksen paranemiseen.

Voima- ja tasapainotunnit Kontulassa, Pasilassa ja Töölössä.