Vesijuoksu on loistava laji liikunnan aloittaneille, painonpudottajille, kuntoutujille ja myös aktiivikuntoilijoille. Se on hyvin nivelystävällinen laji, koska vesi tukee vartaloa ja veden noste helpottaa lihastyötä. Vesi toimii myös vastuksena, joten tehoa saa lisättyä kuntonsa mukaan.


Hyvään vesijuoksutekniikkaan kannattaa panostaa, koska tällöin teho ja liikkumisen miellyttävyys lisääntyvät.

  • Asennon tulisi olla ryhdikäs ja melko pysty, joskin pieni 15–20 asteen etukeno on hyvä. Jos etukenoa on liikaa (uinti muistuttaa koiraa), tulee hidastaa vauhtia ja korjata juoksuasento pystymmäksi.
  • Katseen tulee olla suunnattuna suoraan eteenpäin kiintopisteeseen noin puoli metriä veden pinnan yläpuolelle.
  • Juoksuliikkeiden tulisi olla rytmikkäät. Jalat ojennetaan joka potkulla taakse, myös nilkka ojentuu lopussa. Vajaa jalkapotku korjaantuu, kun muistaa nostaa reiden ylös asti.
  • Kädet ja kyynärpäät ovat noin 90 asteen kulmassa. Ne rytmittävät hölkkää vartalon sivuilla ja tasapainottavat juoksua. Kädet kauhovat vettä taaksepäin sormet yhdessä. Käsien sivuttaisliikettä tulee pyrkiä välttämään.
  • Juoksurytmi on kokonaisuudessaan napakka ja selkeä. Vastakkainen käsi ja jalka ovat samaan aikaan edessä. Turha hosuminen on tyypillinen virhe, jonka saa korjattua, kun keskittyy rauhallisena rullaavaan rytmiin
  • Tehoa saa muutettua vaihtamalla juoksutempoa. Mitä nopeampi tempo, sitä tehokkaampi on harjoitus. Hyvä treenivinkki on intervalliharjoitus, jossa hitaampi ja nopeampi tempo vaihtelevat.

Tule mukaan vesijuoksukurssille. Vesijuoksukurssi sisältää vesijuoksun perusteet, tekniikkaharjoituksia ja välineiden kokeilua. Oppimalla hyvän tekniikan, saat lisää tehoa ja uutta intoa vesijuoksuun!

Sisältö

  • vyön käyttö
  • juoksun perusteet / tekniikka
  • rytmivaihteluita
  • erilaisia käsi- ja jalkaliikkeitä
  • välineet käsiin
  • välineet jalkoihin

Hinta 28 € /3 kertaa x 30 min

Varaa kurssipaikkasi

Vesijuoksukursseja Kalliossa, Kontulassa, Mäkelänrineessä ja Töölössä.