Hydrobic – mitä se on? Jumppaa vedessä… Sehän on mummojen juttu. Vai onko? Nettikoomikko, räppäri ja Radio Helsingin aamuista tuttu Luyeye Konssi aka Seksikäs Suklaa kävi taannoin ottamassa siitä selvää Kallion uimahallissa aamuvarhaisella.

Heräsin tänään 05:30 ja olin Kallion Urheilutalolla jo 06:45. Jännitti vähän, sillä 07:00 alkoi vesijumppatunti. Mut otettiin hyvin vastaan. Yritin pysyä veden pinnalla ja oli kyl rankkaa. Vesijumpan jälkeen jäi hyvä fiilis. En unohda, kuinka taustalla soi ”Mä kuuntelen Tomppaa" ja vedin ihan täysillä!

Ihan pelkällä humpalla ei kuitenkaan tunneilla mennä eteenpäin, vaan ne koostuvat ohjaajan valitsemasta musasekoituksesta. Seksikäs Suklaa sai mahdollisuuden polkea vettä myös oman biisinsä tahdissa, kun tunnin ohjannut Sanni Nissinen oli varautunut uuteen tulokkaaseen hauskalla tavalla. Mummotkin saivat uuden elämyksen!

Sanni, kenelle suosittelet hydrobicia?

- Suosittelen hydrobicia kaikille, joita kiinnostaa kohottaa kuntoa vedessä hyvän musiikin tahdissa. Hydrobicissä käytetään omaa kehoa vastuksena, mutta käytämme myös erilaisia välineitä. Välineillä saa liikkeisiin lisää tehostusta ja monipuolisuutta. Hydrobic on tarkoitettu kaikille nuorista hyväkuntoisiin senioreihin. Hydrobic ei katso ikää, mutta senioreille on tarjolla myös rauhallisempi tunti, vesivoimistelu.

Kuinka rankkaa vedessä jumppaaminen on?

- Vedessä jumppaamisen raskaus riippuu siitä, kuinka isoja vipuvarsia käytetään (esim. kuinka suorana kädet ovat) ja kuinka nopeaan tempoon liikkeet tehdään. Mitä nopeammin ja mitä isommilla vipuvarsilla liikkeet on tehty niin sitä rankempaa se on. Hydrobicin tarkoitus on olla tehokas jumppa kaikille: sykkeen kuuluu nousta ja punan tulla poskille. Yleinen harhaluulo on, että vesijumppa on tarkoitettu vain vanhemmille ihmisille ja se ei tunnu missään.

Mitkä ovat tunnin hyödyt?

- Yleiskunto eli hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskyky paranee. Vedessä liikkuminen kuluttaa enemmän energiaa kuin maalla liikkuminen ja vedestä saa myös todella hyvin vastusta erilaisiin liikkeisiin. Monien liikkeiden tekeminen on helpompaa ja jotkin niistä ovatkin mahdollisia vain altaassa, veden nosteen vaikutuksesta. Vesi on hellävarainen nivelille, joten juoksu, kävely ja hyppyharjoitukset onnistuvat myös niillä, jotka eivät kykene tekemään samaa maalla. Joskus myös kynnys aloittaa ryhmäliikunta on iso ja vedessä jumpatessa olet piilossa veden alla. Saat jumpata rauhassa, sillä jumppakaverit eivät näe, mitä teet.

Onko lajin suosio kasvanut viime aikoina?

- Hydrobicin suosio on ollut kasvussa viime aikoina. Monet käyvät aamun hydrobicissä ennen töitä, jotkut taas tykkäävät tulla töiden jälkeen iltatunneille. Monen on yksinkertaisesti helpompi liikkua vedessä ja saada paljon enemmän tehoja kehostaan irti. Uskon myös, että monien ennakkoluulo on juurikin sitä, että vesijumpassa ei edes hengästy. Ne, jotka tulevat kokeilemaan hydrobiciä, ymmärtävät lajin tehokkuuden. Tämän jälkeen viesti kiertää eteenpäin ja heidän ystävänsä tulevat myös tunnille!

Onko vesitunnin ohjaaminen erilaista – mitä pitää ottaa huomioon?

- Kyllä vesitunnin ohjaaminen on erilaista kuin lattiatunnin. On otettava huomioon, mitä vedessä pystyy tekemään. On liikkeitä, mitä pystyt tekemään maalla, mutta et vedessä ja toisinpäin. Vesijumpissa on paljon perusliikkeitä, joita varioidaan. Kun suunnittelen ohjelmaa, testaan liikkeet altaassa. Jumpan pitää olla tarpeeksi tehokas, mutta tempo ei saa olla niin nopea, etteivät asiakkaat pysy perässä. Parhaat liikkeet kuhunkin biisiin saa siis vain kokeilemalla itse vedessä! Tunnilla liikkeiden näyttäminen on tärkeää ja se pitää miettiä etukäteen. Ohjaan vesijumppaa lattialla altaan reunalla, joten en pysty näyttämään kaikkea samalla tavalla, kuin asiakkaat tekevät sen vedessä. Suunnittelenkin aina etukäteen hyvät ohjeet, jotta asiakkaat ymmärtävät mitä tehdä.

Oma ”salainen reseptisi” onnistuneeseen tuntiin?

- Salaisen reseptini tärkein ainesosa on hyvä musiikki! Musiikin pitää olla mukaansatempaavaa, hyväntuulista ja sopivan tempoista. Yritän aina ottaa mukaan sekä listahittejä että vanhempia kappaleita, jotta musiikkini miellyttäisi mahdollisimman monia. Toinen tärkeä ainesosa on iloinen ja pirteä mieli. Hyvä mieli jumpatessa siirtyy myös asiakkaisiin. Viimeinen ainesosa on kivat ja monipuoliset liikkeet, jotka tukevat musiikkia.