Kun haluaa laihtua, pitää yksinkertaisesti saada aikaan negatiivinen kaloritasapaino. Siihen pääsee muuttamalla elämäntapaa: vähentämällä syömistä tai lisäämällä liikuntaa. Yleensä parhaimman tuloksen saa, kun yhdistää nämä molemmat. Sen sijaan, että muuttaisi omaa syömistään laadukkaammaksi ja määrältään järkevämmäksi, moni innostuu kokeilemaan jonkinlaista dieettiä. Kiloja useimmiten kyllä lähtee, mutta mitä tapahtuu dieetin jälkeen? Vaarana on, että jää dieettiloukkuun.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg tietää laihduttajien ongelmat:
”Dieetit voivat olla kavala ansa, jossa syömismuutos tuntuu aluksi hyvältä ja tuottaa hyviä tuloksia, mutta hissun kissun alkaakin käydä päinvastoin. Se mikä aluksi tuntui hyvältä, alkaa väsyttää ja vetää kroppaa jumiin. Samalla yleensä tuloksetkin karkaavat. Lisäksi ihmiset eivät aina uskalla muuttaa syömistään toiseksi, jos yhdellä systeemillä on saatu hyviä tuloksia. Jatketaan vaan toimimatonta syömistapaa. Sen sijaan oikea ratkaisu olisi todeta, että tämä ruokavalio tuntui aluksi hyvältä, mutta se ei näytä enää toimivan.”

Dieetit eivät ole elämäntapa

Dieetin tarkoitus ei ole olla pysyvä elämäntapa, vaan yleensä se on jonkin aikaa kestävä muutos ruokatapoihin. ”Ravintomuutoksia kalorimäärän vähentämiseksi dieetillä tietysti tehdään, mikä toki auttaa laihtumisessa. Mutta ajan kanssa kyseistä syömistä ei pystytä kuitenkaan ylläpitämään. Jaksaminen heikentyy tai ahmimiset ja makeanhimot nostavat päätään. Ja sitten painonhallinta ei enää toimikaan”, Patrik toteaa.

”Voi sitä ihmisten määrää, jonka olen vuosien aikana kuullut sanovan, että Painonvartijat, karppaus tms. on kyllä tosi hyvä systeemi ja sillä laihduinkin, mutta jostain syystä se ei nyt enää vaan toimi minulla. Sitten syytellään omaa saamattomuutta tai ihmetellään, mistä mystisessä jutussa lieveilmiöt johtuvat. Oikea vastaus on tietysti vähemmän mystinen, eli käytettyä syömismallia on sovellettu tavalla, joka ei toimi. En muista vielä kenenkään todenneen, että laihduin systeemillä X, mutta koska se lopulta johti ongelmiin, niin olipas surkea systeemi ainakin minulle. Ei myönnetä asiaa, koska jos sillä joskus saatiin tuloksia, niin hyvähän sen on pakko olla, ja samaa yritetään hinkata jatkossakin toivoen, että jotain muuttuisi. Näin ollaankin dieettiloukussa.”

Ylilyönneistä voi oppia

”Painonhallinnassa alkuvaiheen hyvät tulokset tasapainottomallakin systeemillä ovat ymmärrettäviä. Ensinnäkin alkuvaiheessa ihminen on usein niin sanotussa laihdutusmoodissa, eli pystyvyyttä piisaa ja hommat vaan tehdään, tuntui miltä tuntui. Tämä moodi ei kestä loputtomiin, ja tuntemukset kyllä myöhemmin tulevat läpi. Toinen seikka on, että ylipainoisella keho haluaa luopua ylimääräisestä rasvakudoksesta. Se tuntuu alkuvaiheessa antavan anteeksi monenlaista ylilyöntiä syömisessä, mutta siinä vaiheessa, kun on laihduttu jo 10 kg, epätasapainoisen syömisen aiheuttamat ongelmat monenlaisessa fysiologisessakin muuttujassa (nälkähormonit, stressihormonit jne.) ovat jo kasvaneet niin suuriksi, että ongelmat alkavat nostamaan päätään ja tilanne realisoituu."

"Mielelläänhän näkisi ihmisten suoraan löytävän jonkinlaisen tasapainoisen syömisen. Jos ihmiset pohtisivat syömismuutoksiaan etukäteen jonkun asiantuntijan kanssa, niin ylilyönnit olisi usein arvattavissa etukäteen. Käytännössä kuitenkin monet onnistuneet elintapamuutokset ovat toteutuneet ylilyönnin kautta. On tehty aivan liian rajuja muutoksia, mutta ongelmien nostaessa päätään, niihin on reagoitu. Hyvä näinkin. Virheistä opitaan. Tasapainon rajojen löytäminen tarvitsee joskus ylilyöntejä, ” Patrik selittää.

Lue lisää Pöperöproffan blogista:
patrikborg.blogspot.fi

 

Laatua ravintoon - tarkistuta oma ruokasi

Ruokavalion perustarkistus (1 krt)
- Ruokapäiväkirjan (5-7 päivää) analysointi. Ravitsemusohjaaja antaa palautetta ruokavaliosta ja -rytmistä sekä vinkkejä korjattavista asioista.
Hinta: 95 €

Ravintovalmennus (3 krt)
- Kokonaisvaltaisen lähtötilanteen kartoitus. Ruokapäiväkirjan (5-7 päivää) tarkempi analysointi. Asetetaan muutama selkeä tavoite seuraavaa kertaa varten.
- Tavoitteet tarkistetaan ja laaditaan yhdessä pidempiaikaisia tavoitteita. Annetaan kotitehtäviä seuraavaa kertaa varten.
- Tapaaminen 1 - 2 kuukauden kuluttua. Katsaus siihen, miten on mennyt ja miten jatkossa toimitaan.
Hinta: 215 €

Varaukset:
www.urheiluhallit.fi/ravinto

 

TEHOstartti-kurssi
Kurssi sisältää mm. ravinto- ja liikuntaluennon, monipuolisen kurssimateriaalin, kehon analyysin, oman kuntosaliohjelman, 10 yhteistapaamisen lisäksi 10 vapaavalintaista liikuntakertaa ja sähköpostituen ohjaajalta.

MALMI
Keskiviikkoisin klo 18.30-19.30 (9.9.-25.11.)
Hinta 298 €


TEHOstartti-kurssi senioreille
Kurssi sisältää luennon, 2 kpl kehonanalyysi-mittauksia ja viikoittaiset ohjatut liikuntakerrat sisältäen lihaskunto-, liikkuvuus-, vesiliikunta- ja tasapainoharjoituksia.

MALMI
Keskiviikkoisin klo 12.30-13.30 (9.9.-25.11.)
Hinta 135 €

VUOSAARI
Keskiviikkoisin klo 14.25-15.25 (6.10.-8.12.)
Hinta 135 €

Ilmoittaudu hallilla tai netissä:
www.urheiluhallit.fi/varaa