Syksyn uutuutena alkavat Kehonhuoltotunnit, joissa kehoa huolletaan lämmittelyn jälkeen erilaisilla rullaus- ja venytystekniikoilla. Lihasjännitykset saavat kyytiä ja lihakset rentoutuvat. Aineenvaihdunta ja liikkuvuus paranevat sekä palautuminen nopeutuu.

Rentouttaa kuin hieronta

Kehonhuoltotunti sopii kaikenikäisille ja -kokoisille henkilöille, jotka kaipaavat rennompaa kroppaa ja haluavat päästä jumeista eroon. Aiempaa kokemusta ei tarvita. Liikkeet ja tekniikat oppii helposti. Fyysinen olo tunnin jälkeen on raukea ja rento. Melkein kuin tulisi hierojalta.

Tunnin sisältö

Tunnin alussa tehdään liikeratojen avauksia, rangan liikkuvuusharjoituksia, tasapainoa ja kehonhallintaa vaativia liikkeitä. Sen jälkeen kehoa huolletaan erilaisia rullaus- ja venytystekniikoita käyttäen. Välineinä käytetään muun muassa rullia ja pieniä palloja. Tunnille kannattaa pukea ihonmyötäiset pitkät vaatteet, niin rullaus sujuu helpommin ja miellyttävämmin. Tunneilla keskitytään vaihtelevasti eri lihaksiin.

Tehokkaat, hierovat rullat

Rullauksissa rulla asetetaan lattialle ja lihasryhmiä hierotaan sen päällä omaa kehonpainoa apuna käyttäen. Rullauksen voimakkuus on yhteydessä painoon: Mitä enemmän painoa on rullan päällä, sitä suurempi paine pehmytkudokseen kohdistuu. Aluksi rullailu voi tuottaa pientä kipua, mutta se helpottuu lihasten rentoutuessa.

Yleisesti voidaan todeta, että mitä paremmassa kunnossa lihakset ja pehmytkudokset ovat, sitä kovemmalla rullalla pystyy hieromaan. Hyvin palautuneet ja rennot lihakset kestävät kovaakin käsittelyä, mutta pahimpiin jumikohtiin ja kipupisteisiin sattuu jo kevyempikin painallus.

Hyödynnä uloshengitys

Rullauksiin yhdistetyt venytykset antavat lisätehoa lihaksen palautumiselle. Rullauksissa ja venytyksissä on hyvä muistaa käyttää hengitystekniikkaa apuna; pyri uloshengityksellä keskittymään lihaksen rentouttamiseen, jolloin rullaus tuntuu pehmeämmältä ja venytys syvenee.

Lisätiedot ja varaukset