”Uinnin jälkeen on tosi energinen ja aikaansaava olo koko päivän.”

Urheileminen ei ole koskaan kuulunut Mari Myllysen lempipuuhiin, mutta vedessä hän viihtyy. Aikuisena aktiiviseksi kuntouimariksi ryhtynyt nainen solahtaa altaaseen monta kertaa viikossa ja ui kerralla paljon. Lisäpotkua harrastukseensa hän on saanut uintikurssilta ja -kerhosta sekä uintimerkkien tavoittelusta.

Kun katsoo hyppytornista viiden metrin korkeudelta alas altaaseen, heikkopäistä alkaa hirvittää. Niin hirvitti Mari Myllystäkin, mutta hän hyppäsi.
– Uimamaisterimerkki oli niin lähellä, että päätin vain uskaltaa, hän sanoo.

Mukavasti menneiden uintitehtävien ja hieman haasteellisempien sukellustehtävien jälkeen kolmekymppinen filosofian maisteri on voinut tituleerata itseään tuplamaisteriksi.
– Uimamaisterimerkki on hauska kuriositeetti ja konkreettinen muistutus itselleni siitä, mitä olen viime vuosina oppinut. On ollut kiva huomata, että aikuisenakin voi kehittyä ja kehittyy, kun harjoittelee. Pienimuotoinen itseni kanssa kisailu sopii minulle, mutta muiden kanssa en välitä kilpailla.

Energiaa uinnista
Mari innostui uimisesta viitisen vuotta sitten, kun hän kirjoitti graduaan ja ryhtyi työpöydän ääressä nakuttelun vastapainoksi käymään aamu-uinnilla pari kertaa viikossa.
– Uidessa endorfiinit lähtevät liikkeelle ja rentoudun. Uinnin jälkeen on tosi energinen ja aikaansaava olo koko päivän, hän sanoo.

Viikoittaisten uintikertojen määrä ja Mäkelänrinteen uintikeskuksen altaassa vietetty aika alkoivat kasvaa kuin itsestään. Mari huomasi, ettei pelkkä sammakkouinti enää oikein riittänyt. Hän ilmoittautui uinnin tekniikkakurssille, jossa hän oppi oikeaa rintauintia, hengitystekniikkaa ja volttikäännöksiä.

Nyt hän käy kerran viikossa uintikerhossa ja pari, kolme kertaa viikossa itsekseen treenaamassa.
– Tykkään uida matkaa lajeja vaihdellen. Uin yleensä 2-3 kilometriä kerralla ja välillä treenaan valmiiden uintiohjelmien mukaan.

Oma laji innostaa
Lapsena ja nuorena Mari oli laiskahko antiurheilija. Itä-Suomen järvissä ja koulun uimahallissa hän tosin tykkäsi polskia, mutta muut sen aikaiset ja myöhemmät lajikokeilut päättyivät kerta toisensa jälkeen turhautumiseen.
– Jotenkin palaan aina takaisin uintiin. Uinti on minun juttuni, hän toteaa.

Reilu vuosi sitten Mari alkoi kirjoittaa rakkaasta harrastuksestaan blogia Urheiluhallien sivuille.
– Haluan olla esimerkkinä siitä, että ihminen voi harrastaa urheilua ja saada siitä iloa elämäänsä ilman, että liikunnasta tulee koko elämää määrittävä asia. Vaikkei olisi lähtökohdiltaan kovin urheilullinen, voi innostua liikkumaan, kun löytää mieluisan lajin, Mari sanoo ja kertoo tähtäävänsä seuraavaksi priimusmaisteriksi.

Suorittaisiko uintimerkin?
Uinti-, matka- ja taitomerkkejä voi suorittaa uimavalvojille kaikissa Urheiluhallien uimahalleissa milloin vain.
– Kannattaa kuitenkin valita vähän hiljaisempi hetki hallissa, niin saa rauhassa suorittaa tehtäviä. On myös hyvä muistaa, että tietyt hypyt ja syvyyssukellukset vaativat hyppytornin ja neljän metrin altaan, sanoo uimakouluvastaava Jannika Kuhlefelt.

Merkkejä voi suorittaa myös uimakursseilla.
– Kerro uimaopettajalle, mitä merkkiä tavoittelet. Voitte suorittaa merkin yhdessä ryhmänkin kanssa.