Kaksikymmentä vuotta sitten Urheiluhallien liikunnanohjaajat kärräilivät kahta Tunturi-pyörää pakettiautolla yritysten tiloihin ympäri Helsinkiä. Tänä päivänä polkupyöräergometritestejä tehdään kuntotestiasemilla Pasilassa ja Vuosaaressa.

Urheiluhallien liikunnanohjaajat ehtivät kuljettaa ja kanniskella Tunturi-pyöriä kymmenisen vuotta.

- Teimme paljon firmakäyntejä. Pyöriä piti monessa paikassa kantaa portaita pitkin, eikä se ollut ihan kevyttä hommaa. Sermin takana sitten mittailtiin asiakkaiden aerobista kuntoa 12 minuutin polkupyöräergometritesteillä, Pasilan kuntotestiasemaa vetävä Kirsi Alanen kertoo.

Työnantajien motiivi kuntotesteihin oli sama kuin tänä päivänä: kannustaa työntekijöitä liikkumaan kuntokartoituksen ja henkilökohtaisen neuvonnan avulla. Hyväkuntoinen henkilökunta jaksaa töissä paremmin.

-Myös yksittäiset asiakkaat kävivät kuntotesteissä Kalliossa ja Töölössä. Moni halusi henkilökohtaisen kuntosuunnitelman tai kuntosaliohjelman, Kirsi kertoo.

Polkemisen lisäksi asiakkaiden kuntoa mitattiin ja mitataan yhä lihaskuntotesteillä. Kokonaisuuteen kuului lisäksi rasvaprosentin mittaus, joka on tänä päivänä vaihtunut laajempaan kehonanalyysiin. Se kertoo rasvaprosentin lisäksi muun muassa lihasmassan osuuden kokonaispainosta, painoindeksin, kehon nestetasapainon sekä sisäelinten ympärille kertyvän viskeraalisen rasvan määrän.

Oma kunto kiinnostaa
Testaaminen helpottui, kun kuntotestit keskitettiin vuonna 2008 uudelle testiasemalle Pasilaan. Tunturit vaihtuivat Ergoline-testipyöriksi, joita mahtuu polkemaan viisi testattavaa yhtä aikaa. Manuaalinen työ väheni ja tulokset saatiin suoraan tietokoneelle. Toinen testiasema perustettiin myöhemmin Vuosaareen.

- Polkupyöräergometritesti on yhä suosituin testimme. Se mittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnon ja kertoo, kuinka paljon happea sydän jaksaa pumpata minuutissa lihaksiin. Testattava saa henkilökohtaisen testipalautteen ja selkeät ohjeet tavoitteelliseen harjoitteluun oman kuntotasonsa mukaan, Kirsi sanoo.

Kuntotesti sopii kaikille perusterveille, jotka haluavat kehittyä ja seurata kuntoaan systemaattisesti. Osa testiin tulevista suunnittelee kuntoilun aloittamista. Osa haluaa tietää, mihin kuntoluokkaan sijoittuu, tai tarkistaa, ovatko oman kunnon osa-alueet kehittyneet toivotulla tavalla.

Testissä jokainen polkee oman kuntonsa mukaisen maksimisuorituksen, yleensä 10 - 30 minuuttia. Syke nousee monella nopeasti aerobiselle tasolle ja poljenta-aika jää lyhyeksi.

- Moni treenaa omaan kuntoonsa nähden liian kovalla tasolla, jolloin peruskunto ei parane. Peruskunto kohoaa, kun tekee myös pitkäkestoisia harjoituksia matalalla sykkeellä. Monipuolisuus on liikkumisessa valttia, Kirsi muistuttaa.