Pasilassa kokoontuu Voima- ja tasapainoharjoitteluryhmä, joka on suunnattu yli 70-vuotiaille. Mukavan sosiaalisuuden lisäksi tunneilla on tärkeä tarkoitus: liikuntaharjoituksilla parannetaan elämänlaatua ja annetaan eväät toimivampaan arkeen.

Ikääntyminen tuo haasteita
Seuraavan kerran, kun kävelet reippaasti portaita, ylität suojatien vihreillä valoilla tai kipaiset sisään automaattiovista, mieti tätä: ihmisen täytyy saavuttaa tietty keskinopeus ehtiäkseen vihreillä valoilla kadun yli tai automaattiovista läpi. Tämä kaikki vaatii hyvää lihasvoimaa. Yhden portaan nouseminen tarkoittaa 20 cm:n ponnistusta. Monille ikääntyneille se on todellinen haaste. Arki muuttuu rajoittuneeksi, jopa pelottavaksi, ja silloin ei tee mieli edes lähteä ulos. Mutta mitä tapahtuu, jos jää sisälle? Toimintakyky heikkenee, elämänlaatu kärsii, ja hetken kuluttua itsenäinen elämä omassa kodissa muuttuu mahdottomaksi. Siksi on olemassa voima- ja tasapainoharjoitteluryhmä.

Lihasvoimaa voi lisätä 90-vuotiaaksi
Ryhmää ohjaava Kirsi Alanen valottaa harjoittelun keskeisiä periaatteita: ”Jos joutuu vuodeosastolle, sen vaikutus on valtava. Vuodepotilaalla katoaa viisi prosenttia lihasvoimasta päivässä. Hyvin äkkiä kotiinpaluu on jo mahdotonta, kun voimaa ylösnousemiseen ja liikkumiseen ei ole. Lihasvoimaa voi lisätä 90-vuotiaaksi saakka. Kun lihasvoimaa on reservissä, esimerkiksi aivoinfarktista tai vuodeosastolta toipuminen on täysin mahdollista. Merkittävin syy lihasvoiman heikkenemiseen on lihasten käytön puute.”

Tunneilla keskitytäänkin suurten ja nopeimmin heikkenevien lihasten vahvistamiseen. Reisien voima on tärkeää, mutta samoin näkö, tunto- ja tasapainoelinjärjestelmien aktivoiminen erilaisin harjoittein. ”Ikääntyneet tukeutuvat tasapainonsäätelyssä yhä enemmän näköaistiin.  Mitä vaativampi tasapainoliike, sitä tarkemmin katse tukipisteeseen on kohdennettava. Näitä eri aistijärjestelmiä häiritsemällä vahvistetaan ihmisen tasapainon hallintaa. Liikkeen tuottaminen keskushermoston ja eri aistijärjestelmien kautta parantuu: liikutaan erilaisilla alustoilla, tehdään sivuttaisliikkeitä ja nostoja. Kun on hyvät lihakset, se takaa hyvän tasapainon, kaatumiset vähentyvät ja pysyy paremmin ryhdissä”, Alanen kertoo. Vahvoilla jaloilla uskaltaa mennä ulos. Se merkitsee paljon.

Uranuurtaja nauttii yhä liikkumisesta
Hillevi Mutikainen kuuluu voima- ja tasapainotunnin vakiokävijöihin. Hänen liikunnallinen elämänsä kulminoitui vuoteen 1981. Silloin perustettiin Suomen kuntourheiluliiton ja Me naiset -lehden yhteinen ryhmä, joka keskittyi kehittämään suomalaisille naisille sopivaa kehonrakennusohjelmaa. ”BB:ksi sitä sanottiin, eli body buildingiksi”, Hillevi nauraa. ”Aiemmin sitä ei oikein ollut naisille, ja sitten tuli tämä ryhmä. Meistä tehtiin säännöllisesti juttua Me naiset -lehteen.” Liikunta on aina kuulunut merkittävällä tavalla Hillevin elämään. Oman lapsen lisäksi myös lapsenlapsi on perinyt liikunnallisen elämänasenteen isovanhemmiltaan, ja sitä on hyvä katsella.

”Tämä ryhmä on rajattu yli 70-vuotiaille, mutta en ymmärrä, miksi sitä pitää rajata. Tasapainon kanssa voi olla tekemistä jo nuorempana. Eikä tärkeää ole pelkästään kunnon koheneminen, vaan tunnilla on myös hauskaa. Saa uusia tuttuja!” Ja tuloksiakin on kuulemma saavutettu: ”Yhdellä on ollut niskakipua ja toisella selkäkipua, mutta kaikilla ongelmat ovat lieventyneet ohjelman myötä. Kyllä liikunta hyvää tekee. Pitäisi muistaa, ettei oltaisi niin laiskoja!” Tämä tosiasia pätee kaikkiin ikäryhmiin, mutta erityisesti ikääntyvillä se tarkoittaa parempaa elämänlaatua ja toimintakyvyn säilymistä pidempään.

Voima- ja tasapainoharjoittelu

KONTULA
to klo 12.15-13.05 (5.2. alkaen)

PASILA
ti klo 10.00 -10.50 (13.1. alkaen)
to klo 10.00 -10.50 (8.1. alkaen)

Töölö
ma klo 13.05-13.55 (2.2. alkaen)

Hinta: 6,50 /krt tai voimassaoleva senioriliikuntakortti.

Ilmoittaudu