Vuosien vieriessä elämään tarttuu helposti tapoja, jotka eivät tue omaa hyvinvointia ja jaksamista. TehoStartti auttaa tarkistamaan omia tottumuksia ja ohjaa lempeästi uudelle polulle. Muutos onnistuu helpommin, kun matkakumppaniksi saa osaavan ohjaajan ja kannustavan ryhmän.

Ritva Perttilä lähti seniorien TehoStartti-kurssille, koska tiesi, että on niin monenlaisia liikuntalajeja, joita hän ei ollut koskaan kokeillut. Ravintopuolen hän luuli hallitsevansa, olihan hän työkseen laskenut ja taulukoinut tietokoneella eläinten ja eläkkeelle jäätyään ihmisten ruokien ravintoarvoja.

”Liikunnan harrastamisen olen laiminlyönyt. Muita kiinnostuksen kohteita, kuten tarinoiden kirjoittaminen ja mökkipuutarhanhoito, on ollut niin paljon.”

Vihreät pallukat palkitsevat

Ensimmäinen kurssitapaaminen oli vain muutamaa päivää ennen Ritvan 80-vuotispäivää. ”Minua jännitti, etten tulisi sairaaksi ja kuinka pärjäisin jumppasalissa, joka oli uusi kokemus. Onneksi ohjaaja ymmärsi, ja pelko oli turha. Sain pian notkeutta ja liivinhakasetkin alkoivat mennä kiinni selän takana, mitä ei ollut tapahtunut vuosiin.”

Ravintopuolella tuli yllätys. ”Luulin, ettei siellä ole korjattavaa. Mutta heti ensimmäisen päivän ruokamäärien selvittely hämmensi. Käytetyn Kiloklubi.fi-ohjelman pallukat vetivät punaisiksi. Seuraavalla kauppareissulla piti ohjeistuksen mukaisesti ostaa kuitupitoisia tuotteita, enemmän vihanneksia sekä öljyä. Herkkujen määrää oli vähennettävä ja tärkeimpänä ohjeena tuli ruokarytmin säännöllisyyden tarkistaminen. Jo alkoi näkyä vihreitä pallukoita ja kannustavia kommentteja.”

Utelias oppii aina uutta

Ritva hurahti täysin ravintopäiväkirjaan, sillä se antoi niin helposti paljon konkreettista tietoa. ”Nyt sopivat annokset ovat iskostuneet mieleen, joten ruokailua ei tarvitse miettiä. Myös lihaskuntoilun lisäämiseen tuli kurssilta selkeät ohjeet ja uusien lajien myötä ei kolme viikoittaista puolituntista tunnu tylsältä. Paljon hyviä arkijuttujakin opin, kuten kivan aamujumpan. Myös toisten tekemisistä sain hyödyllisiä vinkkejä.”

Seniorien TehoStartti-kurssille on valittu erityisesti ikäryhmälle tärkeitä ravintoasioita ja sopivia liikuntalajeja, kuten sauvakävelyä, niskaselkäjumppaa, vesiliikuntaa ja kuntosalia. Myös sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää. Moni onkin löytänyt kurssilta kuntoilukaverin.

Liikunta tukee arkielämää

”Kurssille kannattaa tulla, vaikkei omasta mielestään osaisi mitään. Silloin saa itselleen todella paljon. Kun ryhmässä on korkeintaan kymmenen senioria, ohjaaja ehtii antaa henkilökohtaista opastusta ja vinkkejä. On luonnollista, että iän myötä tulee erilaisia vaivoja ja rajoitteita. Kurssilla haetaan vaihtoehtoja ja erilaisia tapoja, joilla liikunta saadaan tukemaan arkielämää”, kuvailee ohjaaja Jaana Hirvonen.

”Senioriliikunnan pitää olla lempeää eikä suorituskeskeistä. Painonpudotus ei ole tärkeä tavoite. Ravintopäiväkirja on kuitenkin hyvä apuväline. Sen ohjeiden avulla varmistaa helposti riittävän ravinnon saannin ja painon pysymisen sellaisissa lukemissa, joissa on hyvä olla. Senioriiässä useimmat ihmiset tietävät itse, missä hyvinvoinnin sudenkuopat piilevät. Yhdessä pohdimme, mitä asioita kannattaisi muuttaa ja parantaa.”

TehoStartti-kurssit
Lisätiedot ja varaukset