TEHOStartti on kolme kuukautta kestävä kurssi, joka tutustuttaa osanottajat monipuolisesti liikuntaan ja terveellisempiin elämäntapoihin. Kurssi sisältää kymmenen ryhmätapaamista ja kaksi omatoimiseen harjoitteluun pyhitettyä treeniviikkoa.

TEHOStartti sopii kenelle tahansa. Jokainen tekee kurssin aikana omaa juttuaan omien tavoitteidensa mu-kaisesti. Tekemiseensä hän saa paitsi ohjaajan myös ryhmän vahvan tuen.

Anu Salo lähti etsimään TEHO Star-tin avulla elämäänsä jotain uutta. Lasten kasvettua oli äidille jäänyt vähän omaakin aikaa. Hän kaipasi liikunnallisempaa elämäntapaa ja halusi kokeilla uusia lajeja. Painonpudotus ei ollut mielessä päällimmäisenä, mutta hyvillä mielin hän toteaa, että kuin huomaamatta matkan varrella katosi vyötäröltä 12 senttiä ja painosta seitsemän kiloa. ”Nälässä en ollut koskaan. Viikolla noudatin koko lailla tueksemme saamiamme Kiloklubi-ohjelman ohjeita ja pidin ruokapäiväkirjaa. Viikonloppuisin en ollut kovin tarkka syömisissäni.”

TEHOStartissa Anua viehätti sen monipuolisuus ja ohjaajan henkilökohtainen tuki. Sitä sai tapaamisten jälkeen tai milloin tahansa sähköpostilla. Hän myös kommentoi vapaaehtoisesti pidettyjä ruoka- ja liikuntapäiväkirjoja viikoittain. ”Pidin siitä, että päähuomio kurssilla keskittyi muuhun kuin painoon. Sillä puolella alku- ja loppupunnitukset sekä kehonkoostumusmittaukset riittivät minulle hyvin.”

Lajit tutuiksi ja arkiliikunta mukaan

TEHOStartti-kurssi kokoontui kymmenen kertaa 12 viikon aikana. Oh-jelmassa oli hydrobiciä, AQUAMBAA, hydrospinningiä, kuntosalia, cross- FIXiä, pilatesta ja venyttelyä. Lisäksi kannustettiin vahvasti omaehtoiseen liikuntaan. Kuntosalille jokainen sai perusohjelman ja pientä lisämaksua vastaan henkilökohtaisen ohjelman. Kaikki ryhmäliikuntatunnit vedettiin ohjaaja Emmi Avelan mukaan normaaleina tunteina. ”Ei kurssilaisille mitään helpotuksia annettu. Silloinhan tunti ei olisi ollut todellinen ja myöhemmin voisi vastaavalla tunnilla tulla turhia yllätyksiä. Tuntien järjestys oli kuitenkin sellainen, että niillä mentiin helpommasta vaikeampaan.”

Kurssilla sai Anun mielestä hyvän läpileikkauksen erilaisista lajeista. ”En ollut kokeillut aikaisemmin esimerkiksi pilatesta. Se vaikutti mukavalta, vaikka vesi onkin minun elementtini ja hydrobic yksi suosikkilajeistani. Lajikokeilut olivat mielenkiintoisia. Suurimmat ahaa-elämykset olen kuitenkin kokenut siinä, että olen oppinut ottamaan itselleni liikuntahetkiä arjessa. Olen esimerkiksi kävellyt töihin aika usein. Sen 45 minuutin jälkeen työpäivä käynnistyy virkeästi.”

Kohti pysyvää muutosta

Emmi kertoo kokemuksesta, että useille painonpudotus tai -hallinta on keskeinen TEHOStarttiin osallistumisen syy. ”Paljon on niitäkin, jotka etsivät uusia lajeja tai omaa aikaa. Jotkut tulevat karistaakseen liikuntaan tai kuntosaliin kohdistuvan vanhan kammonsa. Kaikki syyt ovat hyviä ja oikeita. Yleensä kurssilla löytyy joku lempilaji, joskus myös ”ei ikinä enää -laji”. Ravintoluennolla voidaan puolestaan hahmottaa syy vaikkapa turhalle sokerinsyönnille.”

Ohjaaja kertoo jakavansa kurssilla harva se kerta jotain tukimateriaalia. ”Sillä onpa TEHOStarttiin mukaantulon motiivi mikä tahansa, tavoitteena on juurruttaa terveelliset opit pysyväksi elämäntavaksi. Sen varmistamiseksi järjestetään usein puolen vuoden kuluttua myös TEHOStarttitreffejä. Silloin oikeasti nähdään, missä mennään ja miten tavoitteissa on onnistuttu.”
www.urheiluhallit.fi/tehostartti