Urheilija kehittyy tehokkaimmin, kun harjoittelu, ravinto ja lepo ovat tasapainossa. Tämä huippu-urheilun pyhä kolminaisuus sopii Simo Tarvosen mielestä hyvinvoinnin peruspilariksi meille kaikille.


Jos Simo Tarvonen voisi liikkua mielensä mukaan, hän pelaisi squashia, tennistä ja golfia. Mailapelit kiehtovat yhä entistä ammattilaistason squash-pelaajaa. Myös lenkkeily, uinti, hiihto ja kuntosali ovat lähellä sydäntä. Mutta nopeasti kasvavassa urheiluakatemiassa työskentelevän, kiireisen johtajan ja kolmen pienen lapsen isän aika on kortilla. Kun Tarvonen vaimoineen on saanut lapset iltayhdeksältä nukkumaan, hän vetää tossut jalkaan ja lähtee lenkille. Miehen tavoitteenaan on liikkua säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa. Aina se ei onnistu.”

Työni on mielekästä ja kiehtovaa, mutta hektistä. Meillä on hyvä tuuli purjeissa, ja työn imuun on helppo päästä. Mutta siinä piilee omat vaaransa”, Tarvonen toteaa ja tunnustaa tinkivänsä omasta liikunnastaan.Liikunnan tuoma hyvän olon tunne on kuitenkin niin voimaannuttavaa, että Tarvonen pyrkii väsyneenä ja kiireen kourissakin nipistämään liikkumiselle aikaa.”

Hyvän olon tunteen saa vaikka 20 minuutin kävelystä. Vähän on parempi kuin ei mitään.”Ihan helppoa tuon asenteen omaksuminen ei ole ollut. Kilpaurheilijalta kului viisitoista vuotta oppia, mitä on kuntoliikunta.”

Lenkillä voi kävellä ylämäet, jos on väsynyt. Äärettömän hyvä olo on se arvo, minkä liikkumisesta saa.”

Istuminen on tulevaisuuden tupakka

Tarvonen on oman itsensä kautta huolissaan suomalaisten hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Etenkin passiivinen länsimainen elämäntyyli on hänestä iso haaste.”Jatkuva istuminen on terveydelle niin haitallista, että se on tulevaisuuden tupakka.”

Hänen omassa työyhteisössään istumiselle on koetettu etsiä vaihtoehtoja. Esimerkiksi kokouksia on pidetty juoksu-, spinning- ja vesijuoksupalavereina.

Isänä, aikuisena ja apulaisrehtorina Tarvosen velvollisuus on kantaa huolta myös tulevista sukupolvista. Alle 12-vuotiaat lapset liikkuvat ja osallistuvat urheiluseuratoimintaan vielä sankoin joukoin – vaikkakin omaehtoinen liikkuminen yksin tai kavereiden kanssa on vähentynyt. Mutta teini-ikäiset ovat iso haaste. Etenkin 14 ikävuoden jälkeen urheilun lopettaminen kiihtyy.”

Me olemme high tech –kansakunta. Ruutuaika passivoi meitä, ja se on pois liikunnasta. Muutoksia täytyy saada aikaan, mutta millä? Koulujen lisäksi perheillä on iso vastuu, päävastuu, lasten liikuttamisessa.”

Omia lapsiaan hän ei patista urheilemaan, mutta haluaa opettaa heille terveet elämäntavat ja hyvät liikuntavalmiudet – pyöräillä, uida, hiihtää tai liikkua jollakin muulla itseään kiinnostavalla tavalla.

Terve itsekkyys tarpeen

Tarvonen kannustaa meitä kaikkia huolehtimaan itsestään urheilijoiden kultaisen kolmion periaatteilla: Liikkumaan omien tavoitteidensa mukaan. Syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Pyrkimään säännölliseen, hyvään unirytmiin. ”Siitä syntyy hyvä olo. Jaksaa tehdä töitä, olla hyvä vanhempi ja kumppani ja tukea muita.”

Myös itselle mieluisten, mielihyvää tuottavien asioiden tekeminen rentouttaa, palauttaa ja antaa voimia. ”Minulle perheen kanssa oleminen on hyvää elämää. Pienet, arkiset asiat ja ilot, kuten lasten kanssa ulkoileminen, ovat hienoja ja arvokkaita.”

Kuka? – Simo Tarvonen, 48

  • Mäkelänrinteen lukio: apulaisrehtori, urheiluvalmennus
  • Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian toiminnanjohtaja
  • koulutukseltaan liikuntatieteiden maisteri
  • pelannut squashia maajoukkuetasolla
  • toiminut mm. Suomen Squashliiton päävalmentajana ja naisten maajoukkuevalmentajana
  • naimisissa, kolme lasta