Syksyn uutuuskurssi ”Tutustu juoksuun” syntyi tarpeesta ja sai hyvän vastaanoton. Sen pohjalta on turvallista jatkaa harrastusta kohti uusia tavoitteita.

Anu Väisänen ja Pirjo Vapola ovat naapureita. Yhdessä he ovat tallanneet lenkkipolkuja vuosikausia useita kertoja viikossa. Välillä he ovat juosseetkin, mutta kun juoksuun pääsi venähtämään reilun vuoden tauko, lähtemisen kynnys nousi. ”Kuin tilauksesta avuksemme tuli Tutustu juoksuun -kurssi.”

Kymmenen kertaa kurssilaiset painuivat syyshämärän Keskuspuiston lenkkipoluille. ”Hyvistä harjoituskerroista jäi erityisesti mieleen räntäsateinen ilta. Tunne itsensä ylittämisestä oli silloin mahtava”, Pirjo muistaa.
Kurssilla opeteltiin juoksun tekniikkaa ja totutettiin kehoa kävelystä hölkkään siirtymiseen. ”Se tehtiin sopivan hitaassa tahdissa. Kävely ja juoksu ovat kuitenkin kaksi ihan eri asiaa, vaikka kuinka olisi aiemmin harrastanut liikuntaa”, Anu tunnustaa. ”Eikä juoksemisessa vieläkään ensimmäinen 10 minuuttia tunnu yleensä kivalta. Mutta sitä suorituksen jälkeistä hyvää oloa ei voita mikään”, Pirjo jatkaa.

Kannustavaa pikku pakkoa
”Kurssi oli hyvin suunniteltu. Kun ohjaajia oli kaksi, jakauduimme luonnollisesti nopeuden mukaan useaan ryhmään. Koskaan ei tarvinnut pelätä, että olisi huonompi ja jäisi muista jälkeen. Ohjaajat olivat erittäin ammattitaitoisia ja kannustavia. Heiltä voi kysyä mitä tahansa, ja jokainen sai henkilökohtaista neuvontaa. Tuli tunne, että hei, minä pystyn.”

Jokaiselle viikolle kurssilaiset saivat myös kotitehtäviä. ”Ne oli pakko tehdä, jotta voi mennä seuraavaan tapaamiseen. Läheskään aina lenkkipolulle lähtö ei työpäivän jälkeen houkuttanut. Mutta kun kaveri seisoi ovella ja sanoi, että nyt mennään, ei muu auttanut”, Anu nauraa.

Ystävysten kesken on ollut helppoa hioa kurssilla harjoiteltua oikeaa juoksutekniikkaa. ”Joskus katse kiinnittyy muidenkin juoksijoiden jalkojen asentoon, holtittomasti heiluviin käsiin tai muihin teknisiin virheisiin”, toteavat naiset pilke silmäkulmassa.

Huomio tekniikkaan ja tahtiin
Liikunnanohjaaja Henna Raatikainen neuvoo, että vammojen välttämiseksi ja optimaalisen juoksuasennon löytämiseksi tekniikka kannattaa tarkastuttaa ennen juoksuharrastuksen aloittamista. ”Lisäksi yleinen virhe on, että alkuun juostaan liian kovaa. Keho kannattaa totuttaa juoksuun vähitellen. Alussa saattavat jopa kävelijät painella ohitse. Tästä muistuttelimme kurssilla useaan kertaan.”

Anu ja Pirjo ovat luvanneet, että nyt juoksutaitoja ei päästetä ruostumaan. ”Tähtäämme ilman muuta seuraavalle kurssille (Juoksustartti I:lle), jossa tavoitteena on kymmenen kilometriä, kun tutustumiskurssilla pääsimme viiden kilometrin tavoitteeseen. Juoksumatto tai sisärata eivät juurikaan houkuta, sillä lenkeillä tärkeää on myös ulkoilma.”
”Jos vähänkin epäröit juoksemaan lähtemistä, lähde ihmeessä kurssille. Arvokkaiden taitojen ja innostuksen lisäksi sieltä voi matkaan tarttua myös uusi lenkkeilykaveri”, tyytyväiset kurssilaiset innostavat.

Juoksukurssit

PASILA
Juoksustartti 1 – tavoitteena 10 km
to klo 17.30-18.30 (5.3.-28.5.)
hinta 160 €

Tutustu juoksuun – tavoitteena 5 km
to klo 16.30-17.15 (12.3.-4.6.)
hinta 115 €

MÄKELÄNRINNE
Juoksustartti 2 – tavoitteena 1/2 maraton
ma klo 17.30-19.00 (16.3.-18.5.)
hinta 175 €

Ilmoittaudu