Nyt on hyvä aika katsoa itseään peiliin ja antaa arvosana siitä, miten hyvin on huolehtinut omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan. Jos annoit kiitettävän tai hyvän, hieno homma, jatka samaan malliin. Pientä lisäviilausta ehkä voit tehdä. Mutta jos arvosanasi tippuu kohtalaiseen tai sitä heikompaan, mieti miten voisit kohentaa olotilaasi. Ainakin seuraavilla vinkeillä pääset eteenpäin.


Vältä istumista

Vaikka istuminen sinänsä ei kasvata vyötäröä, mutta jos istutaan päivästä ja viikosta toiseen kotona, töissä ja autossa, kiloja voi tulla lähes huomaamatta. Syy: Istuessa ruumiin energiankulutus on lähes lepotilassa. Heti kun nouset seisomaan, kulutus kasvaa 13 prosenttia ja jos vielä heiluttelet jalkoja, tuplaat energiankulutuksen lepotilaan verrattuna. Istuminen lisää myös niska- ja selkävaivoja, koska huonossa istuma-asennossa selän rakenteet saattavat rappeutua, mikä heikentää ryhtiä. Kannattaa siis työskennellä osa työpäivästä seisten. Jos et tahdo tai voi seistä, nouse kuitenkin jaloittelemaan noin puolen tunnin välein. Puhu seisten puhelimessa, käytä portaita ja tapaa työtovereitasi kasvotusten tietokoneella chattailun sijaan. Vaikka kuntoilu vähentää istumisen haittoja, se ei poista niitä kokonaan.

Syö laadukkaammin

Ravinnolla on paljon suurempi merkitys vireystilaamme kuin moni uskoo. Ei ole ihan sama, mistä ne kalorit ottaa, sillä tyhjillä kaloreilla toki saadaan energiaa, mutta ei riittävästi vitamiineja, kivennäisaineita, välttämättömiä rasvahappoja ja proteiinia. Hyvälaatuinen ruokavalio ei tarkoita täydellistä ruokavaliota, vaan sitä, että se sisältää enimmäkseen hyvälaatuista, ravinnepitoista ruokaa. Ruoan ei tarvitse aina olla kevyttä ja terveellistä, joten valintoihin kannattaa suhtautua sopivan rennosti. Myös säännölliseen syömiseen on hyvä kiinnittää huomiota.

Nuku palauttavasti

Mikä onkaan sen ihanampaa kuin herätä aamulla levänneenä, hymy huulilla, ottamaan uusi päivä avoimin mielin vastaan. Uni on meille tärkeää latautuaksemme seuraavaan päivään. Unen aikana aivosolut palautuvat ja niiden energiavarastot täydentyvät. Uni edistää myös fyysistä palautumista, lihasjännitys laskee ja lihakset rentoutuvat. Liian vähäinen unen määrä tai huono unen laatu aiheuttavat väsymystä, josta voi seurata muistikatkoksia, keskittymiskyvyn heikentymistä, ärtyneisyyttä ja yleistä haluttomuutta. Koska nukumme noin kolmanneksen elämästämme, ei siis ole sama kuinka nukkuu. Jos haluat tarkistaa oman unesi laadun, tee itsellesi Firstbeat -hyvinvointianalyysi (katso s.20).Ota vastuu omasta hyvästä olostasi, niin saat lisävireyttä elämääsi.

Nyt liikkeelle.