Vasemmalta: Aaltoyliopiston varadekaani ja laskentatoimen professori Seppo Ikäheimo, laskentatoimen professori Teemu Malmi sekä rahoituksen professori Vesa Puttonen.

Mielikuva perinteisistä yliopiston professoreista muuttuu täysin, kun kuulee, mitä kaikkea nämä miehet harrastavat. He liikkuvat monipuolisesti useita kertoja viikossa ja pitävät itsensä hyvässä kunnossa. Näin työntekokin yliopistossa sujuu kevyemmin.

Yliopistomaailma on muuttunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana.

- Työn määrä on suurentunut. Nyt liikutaan paljon enemmän kansainvälisillä vesillä, minkä tietenkin netti on mahdollistanut. Sieltä saa kaiken tarvittavan tiedon. Toki kansainvälisissä konferensseissakin käydään, mutta ne ovat enemmän sosiaalisia tapahtumia, Seppo Ikäheimo kertoo.

- Muutosta on tullut myös siihen, että nykyisin mitataan kaikkea, kuten opetuksen ja julkaisujen tasoa. Läpinäkyvyyttä on tullut selkeästi lisää.

Kiireisestä ja työntäyteisestä elämästä voisi tulla iso rasite, jos ei pitäisi itsestään huolta. Hyvä kunto ja terveelliset elämäntavat takaavat professoreille, että virtaa löytyy.

- Tässä työssä yksi parhaista puolista on joustavuus työaikojen suhteen. Tunteja kertyy paljon, mutta voi valita pitkälti, milloin niitä tekee. Liikunta-ajan voi itse valita: aikaiset aamut, illat työpäivän jälkeen tai iltapäivällä, jonka jälkeen jatkamaan hommia, Teemu Malmi toteaa.

Yhteinen aamu-uinti innostaa
Viimeisen vuoden aikana kolmikko on muutaman muun uimarin kanssa käynyt säännöllisesti torstaiaamuisin altaassa.

- Aikaisemmin uinti oli hieman väkisin menemistä, mutta nyt siitä on alkanut tykätä. Se sujuu nyt hieman paremmin ja tuntuu selkeästi kevyemmältä. Harjoitus tuntuu tuottavan tulosta, Vesa Puttonen iloitsee.

- Marras- ja joulukuun aamut ovat todella pimeitä ja kylmiä, mutta kun saapuu Mäkelänrinteeseen, pääsee todelliseen keitaaseen. Se on aina valoisa ja lämmin. Ja se fiilis, mikä tulee kun sieltä lähtee pois, niin onhan se upea. Ei sellaista muusta saa.

- Vaikka olen uinut pitkään, uintitekniikassa on vielä hiomista. Siitä sai todellisen tuntuman, kun uimaopettaja Sebastian Dannberg kuvasi uintiani videolle. Se kyllä avaa silmiä. Sitä kauhoo liikaa käsillä ja jalkatyö jää vähemmälle, Teemu analysoi.

Kaikki miehet toteavat yhteen ääneen, että kun on sovittu näkemisestä joka viikko, aina tulee lähdettyä.

- Jos tiettyä tapaamisaikaa ei olisi, saattaisi useampi kerta jäädä väliin. Uinnin jälkeen syödään yhteinen aamiainen ja jutellaan. Hyvin antoisa sosiaalinen tapahtuma siis, Vesa lisää.

Lisätavoitetta treeneihin
Kaikki kolme professoria harrastavat nykyään myös triathlonia. Vesa innostui lajista vajaa kolme vuotta sitten ja muut noin vuosi sitten. Jokainen on lenkkeillyt paljon, minkä jälkeen he innostuivat pyöräilemään. Seppo vanhana kilpahiihtäjänä ehdotti viime vuonna muille, että lähdetään myös kisoihin, niin tulee konkreettinen päämäärä.

- Tavoite antaa selkärankaa treenille talven aikana. Silloin pitää liikkua aktiivisesti ja monipuolisesti, Seppo selittää.

Vuonna 2015 kaikki olivat Joroisten Teräsmieskisoissa, ja tänä vuonna tähtäimessä on Vierumäen Finntriathlon ja Joroinen uudelleen.

Kiitosta Suomen uimahalleille
- Suomen uimahallikulttuuri poikkeaa kyllä monesta muusta maasta. Täällä ne ovat selkeästi matalan kynnyksen paikkoja, joissa on kansainvälisesti verrattuna erittäin hyvä taso ja edullinen hinta, Vesa sanoo.

- Monessa maassa pitää olla klubin jäsen, että pääsee uimaan ja osassa uintipaikat ovat hyvin vaatimattomia tai vain lillumispaikkoja, Seppo lisää.

- Tosin Yhdysvaltojen yliopistopaikoissa on loistavat harrastusmahdollisuudet, myös uintiin. Näin on myös Australiassa, jossa pääsee uimaan ulkoaltaissakin läpi vuoden, Teemu jatkaa.

Mitä liikuntaa ja miksi?

Seppo Ikäheimo
Juoksu, suunnistus, sali, uinti, pyöräily, triathlon, venyttely, hiihto ja hiihtosuunnistus. Pallopelit ovat jo liian rajuja. Liikun yleensä kerran päivässä. Liikunta on niin mukavaa. Samoin se uudistaa henkisesti. Mottona: ”Otsa hiessä, muttei rypyssä.”

Teemu Malmi
Talvella laskettelu ja murtomaahiihto, kesällä golf ja triathlon. Sulkapalloa kerran viikossa, kuntosalia silloin tällöin. Liikunta antaa hyvänolon tunteen, sekä liikkuessa että sen jälkeen. Useimmissa lajeissa se tarjoaa mahdollisuuden viettää aikaa hyvässä seurassa, ja joskus tulee puhuttua jopa asiaakin. Hyvässä kunnossa jaksaa paremmin. Elämä on liian lyhyt, jotta kannattaisi tehdä asioita, joista ei pidä. Siksi kaiken liikunnan tulee olla hauskaa, eikä sitä tule ottaa liian kilpailuhenkisesti.

Vesa Puttonen
Jääkiekko 3-4 kertaa viikossa. Sosiaalinen ja hyvä kuntolaji. Toimii myös jääkiekon SM-liiga Oy:n puheenjohtajana. Uintia kerran viikossa. Siinä ei tule mikään paikka kipeäksi, siitä tulee vain hyvä olo. Muutama maraton vuodessa eli juoksua myös muutaman kerran viikossa, talvella enemmän hiihtoa. Tavoitteena urheilla 7-10 h viikossa.