Kuva: iStockphoto

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Tule mukaan ja tapaa samanhenkisiä ystäviä, joiden kanssa on mukava viettää aikaa. Senioritunteja pidetään kaikissa halleissamme, ohjelma vaihtelee paikoittain.

Hiki Bailaten

Osallistujien mielestä Baila! -tunnilla musiikin ja liikunnan riemu on huipussaan. Ihanan vaihteleva musiikki ja erilaiset tanssityylit pitävät mielenkiinnon yllä. Tanssi toimii oivana aivojumppana, sillä erilaiset askelsarjat haastavat sekä koordinaation että mielen.Ohjaajan kannustus ja motivoiva ote tempaisevat mukaansa. Syke nousee ja hiki virtaa – hymyssä suin. Tunnilla tulee aina hyvälle mielelle ja lähtiessä fiilis on korkealla!

Elinvoimaa joogasta!

Senioreille tarkoitettu jooga on rauhallista ja helppoa. Liikkeet tehdään hengityksen tahdissa, omaa kehoa kuunnellen. Joogan avulla sekä keho että mieli pysyvät kunnossa.
Joogasta saa monia liikunnan hyötyjä ilman kovaa rasitusta. Se vahvistaa luita, koska siinä joutuu kannattelemaan omaa painoaan. Tämä auttaa luita tiheytymään ja laskee osteoporoosin riskiä. Venytysten avulla pyritään saamaan lisää notkeutta.
Jooga auttaa myös pitämään verenpaineen kurissa, sillä hidas, kontrolloitu hengittäminen laskee hermoston aktiivisuutta ja laskee näin verenpainetta. Lisäksi stressi vähenee ja keskittymiskyky paranee.

Voimaa ja tasapainoa

Liikunnanohjaaja Kirsi Alanen on ohjannut jo useamman vuoden ikääntyneille (yli 70-v.) tarkoitettua Voima ja tasapaino -tuntia. Vaikka Kirsi tietääkin liikunnan vaikutukset toimintakykyyn, hänestä on ollut ällistyttävää nähdä konkreettisesti nopea kehitys. Osallistujien liikkuminen on tullut varmemmaksi: portaiden nouseminen helpottunut, kävelynopeus kasvanut, kaatumisen pelko vähentynyt ja rohkeus liikkumiseen lisääntynyt. Lisäksi oman kehon tuntemus, liikkeiden hallinta ja koordinaatiokyky ovat parantuneet, erilaisista liikerajoitteista ja krempoista huolimatta. Kaikkien vireystila sekä jaksaminen ovat selvästi parantuneet.