Ei ole yhtä oikeaa tapaa uida. Osalle meistä uinti on tavoitteellista harjoittelua, toisille tapa rentoutua. Olitpa tavoitteellinen harjoittelija tai rauhaa kaipaava meditoija, kannattaa altaassa pyrkiä rentouden saavuttamiseen.

Nykypäivän hektisessä elämänrytmissä moni on tottunut suorittamaan. Meditoija voi päästä rentoon, ajatuksettomaan tilaan hyvinkin nopeasti, kun taas tavoitteellisen uimarin mieltä hallitsee usein liika yrittäminen tai kelloon tuijottaminen. Kun asioihin onnistutaan suhtautumaan rennosti, sujuvat ne yleensä omalla painollaan.

Uinti on tekniikkalaji, jota harjoitellessa kehotietoisuuden rooli on valtava. Harjoittelun ja toistojen avulla liikkeet automatisoituvat ja tietoisuus omasta kehosta kasvaa, jolloin tunne alkaa opettaa uimaria.
Rentoutta voit tavoitella pyrkimällä tietoisesti päästämään irti kehosi jännityksistä. Pyri rentouttamaan koko keho päästä varpaisiin, mutta samalla pitämään se suorana. Mitä suorempi kehosi on, sitä sujuvammin etenet.

Liike vaatii aina eteenpäin sysäävän voiman. Haasteena uinnissa on, että voimaa tuotetaan liikaa, väärään aikaan sekä väärällä nopeudella, jolloin liike muuttuu työlääksi. Aloittamalla taistelun vettä vastaan häviät takuuvarmasti, joka kerta. Ihan vähän on sopivasti.

Kun seuraavan kerran menet uimaan, kuuntele mitä kehollasi on sinulle kerrottavaa.

Vinkit altaassa rentoutumiseen tarjosivat uimakouluvastaava Aki Hurula ja liikuntasuunnittelija Sebastian Dannberg. Jos kaipaat opastusta altaassa, voit harjoitella rentoutta myös uinnin teema- ja yksityistunneilla.