Suomessa tuntuu olevan meneillään varsinainen triathlonbuumi! Kokosin tähän muutamia triathlonmyyttejä. Jutun lukemalla ehkä sinunkin on helpompi päättää, haluaisitko kokeilla lajia.

1. Jos et ole vetänyt Ironmania, et ole triathlonisti

Kaikki triathlonmatkat ovat oikeaa triathlonia. Ja jos menee niin kovaa kuin pääsee, eivät lyhyet matkat edes ole yhtään helpompia. Esimerkiksi olympialaisten voittaminen on varmasti vähintään yhtä vaikeaa kuin Ironmanin MM-kisan voittaminen.

Triathlonissa voit siis haastaa itsesi joko matkalla tai vauhdilla. Ja toki triathlontapahtumaan voi lähteä mukaan myös siten, että valitsee matkan, josta selviää helposti eikä pistä itseään ihan ääri tiukille. Nauttii vaan liikunnan ilosta!

2. Triathlon on kivaa vain palmumaassa

Kesäinen Suomi on mielestäni maailman paras paikka triathlonin harrastamiselle. Harvassa maassa on niin paljon puhtaita järviä, rauhallisia asfalttiteitä ja jaloille ystävällisiä hiekkapolkuja.

Kesäisin ympäri Suomea järjestetään lukuisia laadukkaita triathlontapahtumia. Pääkaupunkiseudullakin pidetään kaksi koitosta: kesäkuussa Vantaa Triathlon ja elokuussa Helsinki City Triathlon.

3. Triathlonissa täytyy harjoitella ihan hirveästi

Huipputriathlonistin harjoituspäivät ovat toki aika lailla täynnä treeniä, mutta kuntoilija voi harrastaa triathlonia lähes terveysliikuntamäärillä. Kun mietitään pelkkää jaksamista, voisi nyrkkisääntönä sanoa, että sprinttimatkalle olisi hyvä treenata muutaman kuukauden ajan ainakin 5 h / vko, puolikkaalle 8 h / vko ja Ironmanille reilut 10 h / vko (mielellään siten, että alla on jokunen vuosi lyhyempien matkojen harjoittelua).

Toimiva lähtökohta on noin neljä harjoitusta viikossa. Nämä voisivat olla uinti + lihaskunto, kevyt juoksu + uinti, reipas juoksu ja pitkä, rauhallinen pyöräily. Lajeja kantsii siis yhdistellä ja toki myös työmatkaliikunta kannattaa ottaa osaksi treenaamista.

4. Joka lajia pitää treenata lähes päivittäin

Triathlonistin peruspaniikki syntyy usein siitä, ettei kaikkia lajeja ehdi millään harjoittelemaan jatkuvasti. Uinti, pyöräily ja juoksu ovat toki erilaisia, mutta ne kaikki ovat kestävyyslajeja. Yhden lajin treenaaminen kehittää myös toisia. Eri lajien harjoittelua kannattaa jaksottaa rohkeasti. Jonkun jakson voi panostaa uintiin ja jättää muut lajit vähemmälle, toisinaan taas voi pyöräillä paljon.

Lue loput myytit Kaisan triathlonvinkit -blogista