Ainakin se on tehty lasten naurusta, uinnista, iloisista vesileikeistä ja uusien taitojen oppimisen ilosta. Se on tehty liikkumisen riemusta, monitasoisesta kuntoilusta ja äärimmäisistä urheilusuorituksista. Nykypäivänä se on tehty lisäksi laadukkaista ja monipuolisista palveluista, toimivuudesta ja viihtyisyydestä sekä puhtaudesta ja turvallisuudesta. Tähän pääsemiseen ei riitä pelkkä uima-altaan rakentaminen, vaan tarvitaan myös ammattitaitoa ja osaamista. 


Yhä laajempi kirjo asiakkaita

Yhteisöömme kuuluvissa halleissa käy vuosittain jo lähes 2,5 miljoonaa asiakasta vuosittain. Liikuntapaikkamme ovat matalan kynnyksen liikuntapaikkoja, joissa kaikilla on mahdollista harrastaa liikuntaa edullisella hinnalla. Uintikeskuksissa toteutuukin niin sukupolvien, sukupuolten kuin kulttuurillinen tasa-arvo paremmin kuin missään muussa liikuntapaikassa. Pääasiassa kuntoilua harrastetaan omatoimisesti, vaikka erilaista ohjattua vesi- ja muuta liikuntaa on myös laajalti tarjolla. Ohjattua ryhmäliikuntaa on viikoittain 400–500 tuntia, erilaisia uimakouluryhmiä vuodessa keskimäärin noin 750 kpl, minkä lisäksi halleissa harjoittelevat ja kilpailevat uimaseurat ja maajoukkueet, unohtamatta koulu-uinteja ja liikuntatunteja sekä työpaikkaliikuntaa ja erityisryhmiä.

Yhteistyöllä parempi nautinto

Syksyn aikana mediassa on ollut keskustelua uimahallien turvallisuus- ja hygienia-asioista. Nämä seikat ovat olleet halleissamme aina toiminnan a ja o. Haluamme uimareiden ja muiden liikuntapalvelujen käyttäjien viihtyvän ja nauttivan liikuntakokemuksestaan siistissä ja toimivassa ympäristössä. Tämä edellyttää meiltä jatkuvaa tilojen ja laitteiden huoltoa, puhtaanapitoa ja tietysti palveluhenkisyyttä. Toisaalta vain yhdessä asiakkaiden kanssa voimme onnistua viihtyisän ja turvallisen liikuntaympäristön toteuttamisessa. Uimahalleissa ei uida rantashortseissa, suihkussa peseydytään ennen altaaseen menoa jne. Käsitykseni mukaan uimahalliemme kävijäkunta arvostaa juuri näitä yhteisiä pelisääntöjämme.

Yhteinen uima-allasetiketti takaa turvallisuuden ja puhtauden

Yhtenäisten ja oikeudenmukaisten käytäntöjen saavuttamiseksi Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry on vastikään julkaissut ”Tule uimahalliin” -oppaan, joka on tarkoitettu asiakkaille, henkilökunnalle ja järjestöille. Oppaan tarkoituksena on edistää kaikkien mahdollisuuksia käyttää uimahallipalveluja ja osaltaan varmistaa, että palveluja tarjottaisiin ja käytettäisiin turvallisuus- ja hygieniavaatimusten mukaisesti. Saman sisältöisinä halleissamme on jo pitkään ollut ohjeet, joiden tarkoituksena on uimahallin ja uimaveden puhtauden sekä asiakkaiden turvallisuuden takaaminen. Yhteistä uimahallietikettiä noudattamalla luomme mukavan liikuntaelämyksen sekä itsellemme että ympäristöllemme.

Toivotan kaikille viihtyisiä liikuntahetkiä halleissamme. Otamme mielellämme edelleen vastaan ideoita palveluja kehittääksemme.

Lopuksi vielä kiitokset koko henkilökunnan puolesta asiakastyytyväisyyskyselyssä henkilöstön toiminnasta antamastanne erinomaisesta palautteesta.